Evaluation of the Online New Student Admission Program (PPDB) Islamic Education Institutions in Bengkulu (Case Study of PPDB at MTs Negeri 1 Bengkulu City in 2022)

Authors

  • Hadi Winarto
  • Syukri Hamzah
  • Nadia Nur Ifani

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v4i2.127

Keywords:

CIPP, Evaluation New Student Admission

Abstract

The purpose of this study was to examine how the evaluation of online student admission program at one of Islamic education institute Bengkulu.  The reaseach wes case study in MTsN 1 Bengkulu using CIPP evaluation model. This kind of evaluation is used in the research methodology. The data collection techniques used are interviews and documentation. The study's findings are as follows: 1) The context evaluation results assure that the admission of new students is impartial, open, responsible, nondiscriminatory, and fair 2). The committee's decision and the specifics of their responsibilities are the outcomes of the input evaluation, as are prospective students who register through the city PPDB website 3). Registration, choosing new students, announcements, and re-registration are all included in the assessment process. 4). The results of the product evaluation included 315 students who registered, which were accepted by 288 students.

References

Ansar, Nurdian Ramadhani, Ratmawati T, dan A. W. (2019). Implementasi Manajemen Penerimaan Peserta Didik Baru Berbasis Online di SMK Negeri 6 Makassar. . . Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 1(4), 66.

Ardhi, M. I. (2015). Evaluasi manajemen penerimaan peserta didik baru sistem real time online dinas pendidikan kota Yogyakarta. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 8(1).

Arikunto, S. dan C. S. A. J. (n.d.). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teoritis Praktis Bagi Mahapeserta didik dan Praktisi Pendidikan. Bumi Aksara.

Fadhilah. (2018). Manajemen Kepeserta didikan di Sekolah.

Hasbullah, H., & Anam, S. (2019). Evaluasi kebijakan sistem zonasi dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) di tingkat Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di Kabupaten Pamekasan. Reformasi, 9(2), 112–122.

Kristyaningrum, D. H., & Ardiansyah, A. (2019). Evaluasi Program Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Sistem Zonasi di Kabupaten Brebes menggunakan model CIPP. DIALEKTIKA Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 186–195.

Musfah, J. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan Mengurai Krisis Karakter Bangsa. Kencana.

Mutiarin, D., & Wijaya, J. H. (2017). Evaluasi Penerapan Siap-Ppdb Online Dalam Meningkatkan Mutu Layanan Pendidikan. Jurnal Penelitian Pers Dan Komunikasi Pembangunan, 21(2), 83–99.

Nurlailiyah, A. (2019). Analisis kebijakan sistem zonasi terhadap perilaku siswa SMP di Yogyakarta. Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 17(1).

Purwaningsih, Tuti, and A. R. (2020). Manajemen rekrutmen dan seleksi peserta didik Madrasah Aliyah pada masa pandemi Covid-19: Penelitian di Madrasah Aliyah Negeri 1 Kota Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Rachmadhany, Fitri, D. (2021). Sistem Zonasi Online Penerimaan Mahapeserta didik Baru Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 2(5), 288–291.

Ramadhany, D., Daulay, N. K., & Fauza, H. (2021). STRATEGI REKRUTMEN DAN SELEKSI CALON SISWA BARU DALAM MENINGKATKAN MUTU LEMBAGA PENDIDIKAN MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 MEDAN TP 2020/2021. Hijri, 10(2), 23–32.

Sudjana, D. (2006). Evaluasi Program Pendidikan Luar Sekolah. PT Remaja Rosdakarya.

Thoha, M., & Gazali, H. A. (2020). Dampak Penerapan Sistem Zonasi dalam Penerimaan Peserta Didik Baru terhadap Lembaga Pendidikan Islam di Madura. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1).

Triwiniastuti, C. S., & Sulasmono, B. S. (2020). Evaluasi Program PPDB Berbasis Zonasi di SMP Negeri 2 Pabelan. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 33–46.

Widjaya, A. T. (2020). Potret Pendidikan Indonesia. CV Lindan Bestari.

Winarto, W., Yusufi, A., Khoirurrohman, T., & Kristyaningrum, D. H. (2021). Pengembangan Instrumen Evaluasi PPDB Model Contetx, Input, Process, Product (CIPP). Jurnal Pendidikan, 30(2), 165–176.

Zain, Achmad Syafi, Eka Mala Sari, dan M. A. (2018). Pengembangan Sistem Informasi Penerimaan Peserta didik Baru Berbasis Web di SMA 1 Annuqayah Sumenep. Jurnal Ilmiah Edutic, 2(4).

Downloads

Published

2022-12-24

How to Cite

Winarto, H., Hamzah, S., & Nur Ifani, N. (2022). Evaluation of the Online New Student Admission Program (PPDB) Islamic Education Institutions in Bengkulu (Case Study of PPDB at MTs Negeri 1 Bengkulu City in 2022). At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 230–245. https://doi.org/10.51468/jpi.v4i2.127