Implementasi pendidikan akidah akhlak dalam membentuk sikap sopan santun siswa SMK Muhammadiyah 4 Surakarta Tahun Pelajaran 2022/2023

Authors

  • Hanifah Nur Institut Islam Mamba’ul ‘Ulum Surakarta, Indonesia
  • Isfihani Institut Islam Mamba’ul ‘Ulum Surakarta, Indonesia
  • Praptiningsih Institut Islam Mamba’ul ‘Ulum Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v5i4.314

Keywords:

Implementation, Aqidah Akhlak Education, Politeness

Abstract

This study aims to find out how far the implementation of aqidah moral education is in shaping the politeness of students at Muhammadiyah 4 Surakarta Vocational School in the 2022/2023 academic year. This type of research is research that uses qualitative methods, namely through the observation stage which aims to observe student attitudes, interviews to obtain research-related information from informants, documentation to obtain data or documents related to student morals. The results of this study indicate that the implementation of aqidah moral education at SMK Muhammadiyah 4 Surakarta is quite effective, the proof is that most of the students are able to apply aqeedah moral education in being polite well, through refraction and practicing morals in everyday life, and in this study also shows the supporting factors and inhibiting factors in the implementation of aqidah moral education in shaping students' polite attitudes.

References

Abbas, N., Khoir, M. A., Author, C., Islam, A., & Education, I. R. (2023). At Turots : Jurnal Pendidikan Islam Implementasi metode keteladanan guru dalam pembelajaran pendidikan agama islam di SMP Negeri 2 Gemolong. 5(3), 208–219.

Agus, H. Z. (2017). Pendidikan akhlak anak dalam keluarga menurut Abdullah Nashih’Ulwan. Roudhah: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 2(1), 2–3.

Arsyam, M., Islam, U., Alauddin, N., Islam, U., Alauddin, N., Islam, U., & Alauddin, N. (2021). Iman Kepada Allah (Peroses Munculnya Iman Sad, Dzan Dan Ilmu ). Jurnal Aqidah, 20.

Barokah, A. (2020). Implementasi strategi pembiasaan akhlak terpuji melalui pembelajaran aqidah akhlak di ma sabiilul muttaqien desa sukaraja nuban kecamatan batanghari nuban lampung timur. 1–79.

Ckoliq, T. (2023). Implementasi pendidikan akidah akhlak di SMK Muhammadiyah 4 (wawancar).

Fatahillah, M., Isa, M., & Abbas, N. (2023). Implementasi Pendidikan Adab di Ma’had Aly Ki Bagus Hadikusumo Sukoharjo. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 204.

Hamidah. (2019). Implementasi Pemahaman Rukun Iman Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Sma N 1 Kibang Lampung Timur. In Skripsi.

Hidayat, R., Ag, S., & Pd, M. (n.d.). Buku Ilmu Pendidikan Rahmat Hidayat & Abdillah.

Ii, B. A. B., & Pendidikan, A. (2020). Pendidikan Toleransi Beragama…, Triyana Budi Kurniawan, Fakultas Agama Islam UMP, 2020. 10–44.

Iwan, I. (2020). Merawat Sikap Sopan Santun Dalam Lingkungan Pendidikan. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 98–121. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v5i1.6258

Kurniawati, E. (2018). PENANAMAN NILAI-NILAI AKHLAK PADA ANAK TUNAGRAHITA DALAM PENDIDIKAN VOKASIONAL Studi Deskriptif Kualitatif di Balai Rehabilitasi Sosial Disgranda “Raharjo” Sragen. Jurnal Penelitian, 11(2), 263–280. https://doi.org/10.21043/jupe.v11i2.3485

Listari, L. (2021). Dekadensi Moral Remaja (Upaya Pembinaan Moral Oleh Keluarga Dan Sekolah). Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 12(1), 7. https://doi.org/10.26418/j-psh.v12i1.46320

Marzuki. (2020). BAB 5. Kerangka Dasar Ajaran Islam. Buku PAI UNY, 5(3), 75–84.

Muhammad, A. A. (2023). penerapan nilai-nilai akidah akhlak dalam membentuk sikap sopan santun siswa (wawancara).

Parhun, M. (2021). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER PADA MATA PELAJARAN AQIDAH AKHLAK DI MADRASAH ALIYAH NAHDLATUL WATHAN SAMAWA SUMBAWA BESAR TAHUN PELAJARAN 2020/2021 (Vol. 3, Issue 2).

putra, fernanda rahmadika, Imron, A., & Benty, D. D. N. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Sopan Santun Melalui Pembelajaran Akidah Akhlak. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(3), 182–191. https://doi.org/10.17977/um027v3i22020p182

Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18

Salmah, P. A. (2022). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Pai Terhadap Akhlak Peserta Didik Di Smk Pgri 4 Bandar Lampung.

Suwartini, S. (2017). Pendidikan Karakter Dan Pembangunan Sumber Daya Manusia Keberlanjutan. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, Vol. 4(1), 220–234.

Wahyuni, S. (2022). Implementasi pembelajaran aqidah akhlak dalam membentuk karakter siswa di madrasah aliyah aisyiyah binjai.

Zulva, M. (2018). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER SOPAN SANTUN MELALUI PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK (Studi Kasus Siswa Kelas IV MI Ma’arif Cekok Babadan Ponorogo). Skripsi, 9(5), 23.

Downloads

Published

2023-12-06

How to Cite

Nur, H., Isfihani, & Praptiningsih. (2023). Implementasi pendidikan akidah akhlak dalam membentuk sikap sopan santun siswa SMK Muhammadiyah 4 Surakarta Tahun Pelajaran 2022/2023. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(4), 581–593. https://doi.org/10.51468/jpi.v5i4.314