Analisis strategi penerimaan siswa baru di madrasah ibtidaiyah muhammadiyah Cekel Gondangrejo Karanganyar

Authors

  • Alfian Eko Rochmawan
  • Nur Hidayah Islamic institute Mamba'ul 'Ulum Surakarta
  • Alfina Rona Aprilia Islamic Institute Mamba'ul 'Ulum Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v5i4.351

Keywords:

new student admissions, admission strategies, educational quality, classroom management

Abstract

This research aims to analyze the strategies and impacts of new student admissions at Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Cekel over the past three years. Utilizing a qualitative approach, the study involves a case study with in-depth interviews of parents, teachers, and school staff. Document analysis and participatory observation are also employed to understand the dynamics of student admissions and their impact on classroom management and educational quality. The results indicate the adaptability of the madrasah to fluctuations in student admissions, with effective strategies in maintaining balance and ensuring the quality of learning. Thus, this research provides a holistic overview of new student admission strategies and their impacts on education at Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Cekel.

References

Achjar, K. A. H., Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., Nirwana, I., & Abadi, A. (2023). METODE PENELITIAN KUALITATIF: Panduan Praktis untuk Analisis Data Kualitatif dan Studi Kasus: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Ajefri, F. J. A.-I. J. K. I. (2017). Efektifitas Kepemimpinan Dalam Manajemen Berbasis Madrasah. 7(2), 99-119.

Anam, S., Nashihin, H., Taufik, A., Sitompul, H. S., Manik, Y. M., Arsid, I., . . . Luturmas, Y. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D): Global Eksekutif Teknologi.

Fradito, A. (2016). Strategi pemasaran pendidikan dalam meningkatkan citra Lembaga Pendidikan Islam: Studi Multikasus di SDI Surya Buana dan MIN Malang 2. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim,

Hamami, T. J. T. J. P. d. K. P. I. (2016). Membangkitkan Kembali Ruh Pendidikan Muhammadiyah. 1(1).

Hidayat, A., & Machali, I. (2012). Pengelolaan pendidikan: konsep, prinsip, dan aplikasi dalam mengelola sekolah dan madrasah. In: Kaukaba.

Jufri, A., Asri, W. K., Mannahali, M., & Vidya, A. (2023). Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, dan Metode yang Efektif: Ananta Vidya.

Kusumawardani, E. (2023). Urgensi Pelibatan Orangtua untuk Anak Remaja: Bayfa Cendekia Indonesia.

Maidiana, M. J. A. J. o. E. (2021). Penelitian survey. 20-29.

Muslihudin, M. J. J. I. P. M. S. S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Melalui Kegiatan Workshop. 3(2), 51-58.

Musyaffa, A. (2019). Total Quality Manajement Dalam Meningkatkan Mutu Madrasah: Penerbit A-Empat.

Normina, N. J. I. (2016). Partisipasi masyarakat dalam pendidikan. 14(26).

Rahmat, A. (2021). Hubungan sekolah dan masyarakat: mengelola partisipasi masyarakat dalam peningkatan mutu sekolah: Zahir Publishing.

Rosyada, D. (2017). Madrasah dan Profesionalisme Guru dalam Arus Dinamika Pendidikan Islam di Era Otonomi Daerah: Kencana.

Saihu, M. (2020). Manajemen Berbasis Sekolah, Madrasah, dan Pesantren: Yapin An-Namiyah.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Suherman, A. J. D. P. I. P. (2022). Manajemen Strategi.

Sumarto, S. (2016). Transformasional Kepemimpinan Kepada Madrasah: Media Salim Indonesia.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Eko Rochmawan, A., Nur Hidayah, & Alfina Rona Aprilia. (2023). Analisis strategi penerimaan siswa baru di madrasah ibtidaiyah muhammadiyah Cekel Gondangrejo Karanganyar. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(4), 789–797. https://doi.org/10.51468/jpi.v5i4.351