Peningkatan kemampuan bacaan salat dengan metode reading aloud MIM Blagung Simo

Authors

  • Agus Salim Salim Institut Islam Mamba’ul Ulum Surakarta Indonesia
  • Joko Subando Joko Institut Islam Mamba’ul Ulum Surakarta Indonesia
  • Meti Fatimah Meti Institut Islam Mamba’ul Ulum Surakarta Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v5i4.417

Keywords:

Prayer Reading; Methode; Reading Aloud.

Abstract

The purpose of this study was to determine the increase in learning outcomes in the ability to recite prayers using the reading-aloud method. This research uses classroom action research (CAR). In PTK the research phase consists of four stages, namely planning, action implementation, observation, and reflection. The research results show that applying the reading-aloud method can improve the learning outcomes of prayer reading skills. This is indicated by the average initial test result of 66.58, in cycle I it became 76.056 and in cycle II it rose to 94.25. The level of learning completeness also increased from the initial test, which was 11.11%, in cycle I it became 58.33% and in cycle II it increased again to 100%. IV MIM Blabung Simo.

References

Arikunto, Suharsimi. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bustam, B. M. R., & Perawironegoro, D. (2021). Pendidikan Bahasa Arab: untuk Mahasiswa Magister Pendidikan Agama Islam. UAD PRESS.

Damopolii, M. (2015). Problematika Pendidikan Islam dan Upaya-Upaya Pemecahannya. TADBIR Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 68-81.

Depdiknas .2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.

Hanani, N. (2015). Model Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Salaf Kediri Dan Kontribusinya Terhadap Kemampuan Membaca Teks Berbahasa Arab Bagi Santri. Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 13(1), 81-96.

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan, 3(1), 45-56.

Kholis, N. (2014). Paradigma Pendidikan Islam Dalam Undang-undang Sisdiknas 2003. Jurnal Kependidikan, 2(1), 71-85.

Kurniawan, Nurhafit. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Deepublish.

Ramli, M. (2015). Media pembelajaran dalam perspektif Al-Qur’an dan Al-Hadits. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 13(23), 133-134.

Rochsotun, S. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Membaca Dongeng menggunakan Strategi Reading aloud di Kelas III MI Al-Hidayah Cepoko Gunung Pati Semarang Tahun Pelajaran 2015/2016 [Skripsi]. Semarang: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Walisongo.

Waqfin, M. S. I. (2019). Penerapan Metode Tilawati dalam Pembelajaran Al-Quran dan Kemampuan Baca Al-Quran Santri di TPQ Darussalam Kepanjen Jombang. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 2(6), 1-6.

Warsiman. (2022). Panduan Praktis Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Malang: Media Nusa Creative.

Yani, M. (2021). Hakikat Guru dalam Pendidikan Islam. Sultra Educational Journal, 1(2), 34-38.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Salim, A. S., Joko, J. S., & Meti, M. F. (2023). Peningkatan kemampuan bacaan salat dengan metode reading aloud MIM Blagung Simo. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(4), 747–754. https://doi.org/10.51468/jpi.v5i4.417