Peran guru dalam pembentukan karakter peserta didik sebagai respon terhadap degradasi moral

Authors

  • Karunia Hazyimara UIN Alauddin Makassar
  • Wenty Septria Dharma Suwarni UIN Alauddin Makassar, Indonesia
  • Fitri Indriani UIN Alauddin Makassar, Indonesia
  • Rosdiana UIN Alauddin Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v5i4.421

Keywords:

The role of teacher, Character education, Moral degradation, Peran guru, Pendidikan karakter, Degradasi moral

Abstract

The phenomenon of moral crisis that occurs in students really requires the role of teachers who are able to shape and foster the character of students. It takes teachers who are able to educate and direct students so that they have good character. The quality of teachers in Indonesia is improved through various trainings provided by the government and their respective schools. But with the current of globalization so strong, there is still a lot of moral degradation in the midst of students. The purpose of this study is to unravel the role of teachers in order to overcome moral degradation through character education. This research uses a method in the form of a qualitative approach to library research literature studies. The data collected is obtained through data identification by reading, understanding, discussing data, presenting and drawing conclusions sourced from relevant books and journals. The results of this study show that the concept of character education in Indonesia must be developed early and sustainably, seeing the phenomena and conditions that are found in Indonesia, showing that character education in schools is needed.

References

Adha, M. M., & Ulpa, E. P. (2021). Peran Orang Tua dan Guru dalam Mengembangkan Karakter Anak/Peserta Didik di Era Modern. Jurnal Global Citizen, 10(2), 90–100. http://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/glbctz/article/view/....http://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/glbctz/article/view/.

Afif, N. (2019). Pengajaran dan Pembelajaran di Era Digital. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(1). https://doi.org/10.37542/iq.v2i01.28

Afifah, R. N., & Khamidi, A. (2022). Peran Guru dalam Pengembangan Karakter Peserta Didik di Sekolah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(1), 132–141.

Agustin, N., Mardati, A., Sukma, H. H., Martaningsih, S. T., & Maryani, I. (2021). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa. UAD Press.

Ainissyifa, H. (2014). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1).

Ali, A. M. (2018). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya. Kencana Prenadamedia Group.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak Jejak Publisher.

Buan, Y. A. L. (2020). Guru dan Pendidikan Karakter: Sinergitas Peran Guru dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter di Era Milenial. CV. Adanu Abimata.

Dyah Kusumaningrum, Y. (2014). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Kepemimpinan pada Peserta Didik di SMA Al Hikmah Surabaya. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(4), 198.

Esi, Purwaningsih, E., & Okianna. (2016). Peranan Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator dalam Meningkatkan Hasil Belajar di Kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(10).

Faiz, A., & Purwati. (2022). Peran Guru dalam Pendidikan Moral dan Karakter. Journal Education and Development, 10(2), 315–318.

Hazyimara, K., & Suwarni, W. S. D. (2023). Peran Sentral Guru dalam Pendidikan Karakter di Era Digital. Setyaki: Jurnal Studi Keagamaan Islam, 1(3), 50–57.

Hazyimara, K., Syamsuddin, & Usman. (2023). Sejarah Pendidikan Islam: Pertumbuhan dan Pembinaan pada Awal Islam. Setyaki: Jurnal Studi Keagamaan Islam, 1(2), 35–42. https://doi.org/10.59966/setyaki.v1i2.252

Jahroh, W. S., & Sutarna, N. (2016). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Mengatasi Degradasi Moral. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan.

Jamil, J. (2022). Etika Profesi Guru. CV. Azka Pustaka.

Kosim, M. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter. Karsa: Journal of Social and Islamic Culture, IXI(1). https://doi.org/10.19105/karsa.v19i1.78

Lickona, T. (1992). Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responbility. Bantam Books.

Lickona, T. (2012). Educating for Character (Mendidik untuk Membentuk Karakter). PT. Bumi Aksara.

Undang-Undang Republik Indonesia No 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, (2005).

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. UIN Pers.

Prihatmojo, A., & Badawi, B. (2020). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Mencegah Degradasi Moral di Era 4.0. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 4(1), 142–152. https://doi.org/10.20961/jdc.v4i1.41129

Putri, A. S., Mansyur, M. H., & Ulya, N. (2022). Peran Guru Akidah Akhlak dalam Membangun Peserta Didik yang Berakhlak Karimah di Era Society 5.0. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(16), 83–92.

Sahronih, S. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Moral Anak Sekolah Dasar di Era Digital. Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 463–468.

Sani, R. A., & Kadri, M. (2016). Pendidikan Karakter: Mengembangkan Karakter Anak yang Islami. PT. Bumi Aksara.

Siregar, M. (2014). Filsafat Pendidikan Islam: Menuju Pembentukan Karakter Menghadapi Arus Global. Kurnia Kalam Semesta.

Sudaryono. (2019). Metodologi Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan Mix Method. PT. Rajagrafindo Persada.

Sukardi, R. (2017). Pendidikan nilai; Mengatasi Degradasi Moral Keluarga. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 305–312.

Suprayitno, A., & Wahyudi, W. (2020). Pendidikan Karakter di Era Milenial. Penerbit Deepublish.

Syafi’i, M., & Arianti, S. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakteristik Siswa. Relinesia: Jurnal Kajian Agama Dan Multikulturalisme Indonesia, 2(3), 67–74.

Syofyan, H. (2017). Membangun Peradaban Dengan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2).

Widodo Hendro, & P., A. V. R. (2017). Pendidikan Karakter Holistik Integratif di PAUD ’Aisyiyah Nur’aini Ngampilan Yogyakarta. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 135–150. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/alathfal/article/download/32-03/1309/

Zubaedi. (2013). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Kencana Prenadamedia Group.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Hazyimara, K., Suwarni, W. S. D., Indriani, F., & Rosdiana. (2023). Peran guru dalam pembentukan karakter peserta didik sebagai respon terhadap degradasi moral . At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(4), 632–643. https://doi.org/10.51468/jpi.v5i4.421