Differences on children's morals in terms of parenting patterns in social welfare institutions for children orphanages islam Raden Mas Suryowinoto Foundation Yogyakarta

Authors

  • Rahmalia Syifa Miasari Universitas Ahmad Dahlan
  • Sutipyo Ru'iya Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v5i2.162

Keywords:

Morals, Comparison, Orphanage, Parenting style

Abstract

Children's morals are something that is very important to pay attention to. Morals are the result of the formation of many things and one of them is parenting. This research highlights the differences in children's morals in terms of their upbringing. This research method is a quantitative comparative approach. This research was carried out at the Orphanage Putra Islamic Children's Social Welfare Institution, with a population of 35 children. Data collection techniques with questionnaires. The data analysis technique used the Kruskal Wallis-test analysis. The results of the Kruskal Wallis-test showed a chi-square value = 2.96 and a significance value of 0.228 or p>0.05. From the results of this statistical test it can be concluded that there is no significant difference in children's morals in terms of their upbringing. This is because children who live in the same orphanage and receive similar care from the same caregiver, even though there are perceptions of differences in parenting styles for children, these differences are not too different.

References

Abdul, M. R., Rostitawati, T., & Podungge, R. (2020). Pembentukan akhlak dalam memanusiakan manusia: perspektif Buya Hamka. Jurnal Pendidikan Islam Dan Budi Pekerti, 1(1), 79–99.

Anisah. (2011). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 5(1), 70–84.

Fifin Dwi Purwaningtyas. (2020). Pengasuhan Permissive Orang Tua dan Kenakalan pada Remaja. Jurnal Penelitian Psikologi, 11(1), 1–7. https://doi.org/10.29080/jpp.v11i1.337

Fitri, N. L. (2017). Peran Orang Tua dalam Membentuk Akhlak Anak Sejak Dini. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(2), 155–168. https://doi.org/10.35896/ijecie.v1i2.11

Hidayati, N. I. (2014). Pola Asuh Otoriter Orang Tua, Kecerdasan Emosi, Dan Kemandirian Anak SD. Persona, Jurnal Psikologi Indonesia, 3(01), 1–8.

Hurlock, E. B. (2011). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (ke Lima). Erlangga.

Ilyas, Y. (2016). Kuliah Akhlak. UAD Press.

Kurdi, M. (2017). Akhlak Perspektif Pemikiran TasawufAbdurrauf As-Singkili.

Makagingge, M., Karmila, M., & Chandra, A. (2019). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP PERILAKU SOSIAL ANAK (Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun di KBI Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018). YaaBunayya Jurnal Anak Pendidikan Usia Dini, volume 3 n, 115–122. https://doi.org/10.24853/yby.3.2.16-122

Masni, H. (2021). PERAN POLA ASUH DEMOKRATIS ORANGTUA TERHADAP PENGEMBANGAN POTENSI DIRI DAN KREATIVITAS SISWA. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 6(1), 58–74.

Muniroh, L. (2015). Hubungan tingkat pendidikan, tingkat pengetahuan dan pola asuh ibu dengan. Media Gizi Indonesia, 10(1), 84–90.

Novianty, A. (2016). the Influence of Authoritarian Parenting To Emotional Intelligence in. Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(1), 17–25.

Pravitasari, T. (2012). Pengaruh Persepsi Pola Asuh Permisif Orang Tua Terhadap Perilaku Membolos. Educational Psychology Journal, 1(1), 1–8.

Puspita Sari, C. W. (2020). Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua Bagi Kehidupan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 76–80. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.597

Ru’iya, S., Sutrisno, Suyadi, & Kistoro, H. C. A. (2022). Korelasi Pelepasan Moral dan Cyberbullying pada Remaja di Madrasah. 7(2), 177–185.

Sa’adiyah, P. H., & Wahyuningsih, R. (2021). AKHLAK SISWA DI KELAS TINGGI SD ISLAM AL HILAL KARTASURA SUKOHARJO TAHUN 2020 / 2021. Academia.Edu.

Sitika, A. J., & Nirmala, I. (2017). Tanggung Jawab Orang Tua terhadap Pendidikan Akhlak Anak dalam Perspektif Al-Qur’an. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(2), 121–136. https://doi.org/10.35896/ijecie.v1i2.9

Subagya, I. N. (2021). ola Asuh Orang Tua: Faktor, Implikasi terhadap Perkembangan Karakter Anak. Nilacakra.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi,R&D, dan Penelitian Pendidikan). Alfabeta.

Sutinah. (2018). Analisa keberadaan lembaga kesejahteraan sosial anak ( LKSA ) di Kabupaten Sidoarjo Analysis of existence of welfare institutions social children ( LKSA ) in Sidoarjo District. Dialektika, 13(1), 66–78.

Sutipyo, R., & Latifah, A. (2016). Prestasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah Negeri ( MAN ) X Sleman Yogyakarta Ditinjau Dari Dimensi Religiusitas manusia ternyata mempunyai dampak yang signifikan dengan spiritual matang . Dekadensi moral terjadi di mana-mana bahkan muda dan anak-anak ) sudah. 50–78.

Syaepul Manan. (2017). Pembinaan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, XV(2), 1.

Syarifah Habibah. (2015). Akhlak dan Etika dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar, Vol.1(4), 81.

Tabi’in, A. (2020). Pola Asuh Demokratis sebagai Upaya Menumbuhkan Kemandirian Anak di Panti Asuhan Dewi Aminah. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 30. https://doi.org/10.24014/kjiece.v3i1.9581

Yanto, M., & Syaripah. (2017). Penerapan Teori Sosial Dalam Menumbuhkan Akhlak Anak Kelas I Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 65–85.

Yuniar Angelina, D. (2013). Pola Asuh Otoriter, Kontrol Diri Dan Perilaku Seks Bebas Remaja SMK. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 2(2). https://doi.org/10.30996/persona.v2i2.106

Downloads

Published

2023-02-10

How to Cite

Miasari, R. S., & Ru’iya, S. (2023). Differences on children’s morals in terms of parenting patterns in social welfare institutions for children orphanages islam Raden Mas Suryowinoto Foundation Yogyakarta. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(001), 77–86. https://doi.org/10.51468/jpi.v5i2.162