The role of social support in improving self-confidence in adolescents who follow the organization of the qur'an rabbani companions

Authors

  • Taqiyah Anasa Irsyah Aisyiyah University of Yogyakarta , Indonesia
  • Zahro Varisna Rohmadani Aisyiyah University of Yogyakarta , Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v6i2.722

Keywords:

Self-Confidence,Social Support, Adolescents.

Abstract

Self-confidence is an individual's belief in their ability to perform tasks, characterized by confidence in their skills, optimism, objectivity, responsibility, rationality, and awareness of reality. One factor that can improve self-confidence is social support. Social support can help individuals feel more confident and capable of demonstrating their abilities. This study aims to investigate the role of social support in improving self-confidence among adolescents who are members of the Sahabat Qur’an Rabbani Organization. This study employed quantitative approach, specifically using correlational research methods. The subjects were adolescents aged 12-22 who are members of the Sahabat Qur’an Rabbani Organization. This study used purposive sampling techniques and collected data through a Likert scale, which was then analyzed using Pearson's product-moment correlation. The results showed a positive relationship between social support and increased self-confidence, with a significance level of p = 0.002 (p < 0.05) and a correlation coefficient of 0.430. This indicates that the two variables have a positive relationship, where social support can improve self-confidence in adolescents, and vice versa.

References

Afiatin, T., & Andayani, B. (1998). Peningkatan kepercayaan diri remaja. Jurnal Psikologi, 2, 35–46.

Akmila, D., Zulkifli, S., Husni, M., & Helminasari, S. (2020). Analisis Minat Remaja dalam Berorganisasi di Kelurahan Lempake Kota Samarinda. FisiPublik : Jurnal Ilmu Sosial Dan Politik, 4(2), 128–135. https://doi.org/10.24903/fpb.v4i2.749

Amanda, C., Suyono, H., & Diponegoro, A. M. (2020). Uji Validitas dan Reliabilitas Konstruk Dukungan Sosial Menggunakan SEM. Psyche 165 Journal, 13(02), 211–216. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v13i2.81

Amin, A. (2018). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Penyesuaian Diri Pada Remaja. Psikologi, 5(2), 79–85.

Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 156–168.

Anggoro, H., Lusiani, N., Ula, I. I., & Irmayanti, N. (2022). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Social Loafing Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Wijaya Putra Surabaya. Jurnal Psikologi: Media Ilmiah Psikologi, 20(1), 26–31.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rienika Cipta.

Bimbingan, J., Pendidikan, F. I., & Padang, U. N. (2017). Hubungan Body Image dengan Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(3), 107–113.

Chalidaziah, W., Nasir, M., & Nuraida. (2021). Kepercayaan Diri Mahasiswa Aktif Organisasi. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 96–101. http://dx.doi.org/10.32505/syifaulqulub.v2i2.3828

Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2014). Research methods, design and analysis, 12th Ed. Pearson.

Deni, A. U., & Ifdil. (2016). Konsep Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 43–52.

Dewi, A. R., Kusumawardani, D., & Triana, D. D. (2021). Eksplorasi Gerak Untuk Meningkatkan Percaya Diri Anak Korban Kekerasa Keluarga. Jurnal Pendidikan Tari, 2(1), 31–45.

Dewi, D. M., Supriyo, & Suharso. (2013). Kepercayaan Diri Ditinjau Dari Pola Asuh Orang Tua Pada Siswa Kelas VII (Studi Kasus). Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 2(4), 9–16.

Dewi, F. N. R. (2021). Konsep Diri pada Masa Remaja Akhir dalam Kematangan Karir Siswa. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 5(1), 46–62. https://doi.org/10.21043/konseling.v5i1.9746

Dianningrum, S. W. (2021). Hubungan Antara Citra Tubuh dan Kepercayaan Diri Pada Remaja Perempuan. Jurnal Penelitian Psikologi, 8(7), 194–203.

Erlianti, D., & Fajrin, I. N. (2021). Analisis Dimensi Kinerja Organisasi Publik pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kota Dumai. Jurnal Terapan Pemerintahan Minangkabau, 1(1), 68-75.

Fadil, G. L., Yusuf, Y., & Santoso, S. (2019). Lingkungan Kerja Berpengaruh Terhadap Kinerja Pegawai Di Dinas Perpustakaan Dan Arsip Kabupaten Tangerang. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 9(1). https://doi.org/10.33592/jiia.v9i2.266

Fatimah, N., Rohmadani, Z. V., & Setiyani, R. Y. (2022). Pengaruh perundungan terhadap harga diri remaja di Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas' Aisyiyah Yogyakarta).

Fithriyyah, M. U. (2021). Dasar-dasar Teori Organisasi.

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1–5. https://doi.org/10.29210/02017182

Hansen, dkk (2023). Etika Penelitian : Teori dan Praktik. Podomoro University Press

Hardiyono, B. (2020). Tingkat Kecemasan Sebelum Bertanding Dan Percaya Diri Pada Saat Bertanding Atlet Pelatda Pengprov Fpti Sumatera Selatan. Kinestetik, 4(1), 47–54. https://doi.org/10.33369/jk.v4i1.10399

Harefa, P. P. P., & Rozali, Y. A. (2020). Pengaruh dukungan sosial terhadap konsep diri pada remaja korban bullying. JCA Psikologi,

Hidayati, S. R. N., & Savira, S. I. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri dan Kepercayaan Diri Dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Moderator Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(03), 1–11.

Hurlock,E.B.(2003).Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan Edisi Kelima. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Ifdil, I., Denich, A. U., & Ilyas, A. (2017). Hubungan Body Image dengan Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(3), 107–113. https://doi.org/10.17977/um001v2i32017p107

Jeklin, A. (2016). Hubungan citra raga dengan kepercayaan diri. July, 1–23.

Kreitner, Robert dan Angelo Kinicki. (2014). Perilaku Organisasi. Edisi 9. Buku 2. Jakarta: Salemba Empat.

Lautser, P. (2012). Tes Keperayaan Diri. Bumi Aksara. Jakarta

Lestari, I., Santoso, S., & Rahmawati, A. (n.d.). Penguatan Karakter Kepercayaan Diri Melalui Layanan Bimbingan Klasikal dengan Experiental Learning. 524–529.

Makmum, A. S. (2017). Karakteristik Perilaku dan Kepribadian pada Masa Remaja. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 2(2), 17–23.

Malureanu, A., Panisoara, G., & Lazar, I. (2021). The relationship between self-confidence, self-efficacy, grit, usefulness, and ease of use of elearning platforms in corporate training during the covid-19 pandemic. Sustainability (Switzerland), 13(12). https://doi.org/10.3390/su13126633

Marwoko, G. (2019). Psikologi Perkembangan Masa Remaja. Jurnal Tabbiyah Syari’ah Islam, 26(1), 60–75.

Meilinawati. (2015). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua. Jurnal Fakultas Biologi.

Mildawani. (2014). Membangun Kepercayaan Diri. Jakarta Timur: Lestari Kiranatama.

Mirhan & Jusuf, K.B.J. (2016). Hubungan Antara Percaya Diri Dan Kerja Keras Dalam Olahraga Dan Keterampilan Hidup.Jurnal Olahraga Prestasi. Vol. 12 Nomor 1.

Moorhead, Gregory dan Ricky W. Griffin. (2013). Perilaku Organisasi : Manajemen Sumber Daya Manusia dan Organisasi. Edisi 9. Jakarta: Salemba Empat.

Novianti siregar. (2020). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Kepercayaan Diri Pada Atlet Beladiri Di Pplp Sumatera Utara.

Nurtiffany, T. G., Wibowo, M. E., Setyowani, N., Bimbingan, J., & Konseling, D. (2018). Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application Berpikir Positif dan Kepercayaan Diri Meningkat Melalui Konseling Kelompok. Indone-Sian Journal of Guidance and Counseling: Theory And Application, 7(4), 52–58.

Oktary, D., Marjohan, M., & Syahniar, S. (2019). The Effects of Self-Confidence and Social Support of Parents On Interpersonal Communication of Students. Journal of Educational and Learning Studies, 2(1), 5. https://doi.org/10.32698/0352

Omnihara, H. W., Marpaung, W., & Mirza, R. (2019). Kepercayaan Diri Ditinjau Dari Dukungan Sosial Pada Penyandang Tuna Netra. Psycho Idea, 17(2), 114. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v17i2.4175

Pastimo, O. F. A., & Muslikah, M. (2022). The Relationship between Self-Acceptance and Social Support with Self-Confidence in Madrasah Tsanawiyah. Edukasi, 16(2), 90–99. https://doi.org/10.15294/edukasi.v16i2.41503

Putra, P. S. P., & Susilawati, L. K. P. A. (2018). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dan Self Efficacy Dengan Tingkat Stres Pada Perawat Di Rumah Sakit Umum Pusat Sanglah. Jurnal Psikologi Udayana, 5(01), 145. https://doi.org/10.24843/jpu.2018.v05.i01.p14

Putri, M. W. D., Ridha, M., & Zikra. (2016). Hubungan antara Dukungan Sosial Orang tua dengan Kepercayaan Diri Siswa di SMP Negeri 22 Padang. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 2(1), 19–23.

Rais, M. R. (2022). Kepercayaan Diri (Self Confidence) Dan Perkembangannya Pada Remaja. Al-Irsyad, 12(1), 40. https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v12i1.11935

Rosyida, I. (2013). Perbedaan Tingkat Kepercayaan Diri (Self Confidence) Ditinjau Dari Posisi Urutan Kelahiran (Birthorder) Mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Mliki Malang. Ethesis UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Sakti, G. F., & Rozali, Y. A. (2015). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Kepercayaan Diri Pada Atlet Cabang Olah Raga Taekwondo Dalam Berprestasi (Studi Pada Atlet Taekwondo Club Bjtc, Kabupaten Tangerang). Jurnal Psikologi Esa Unggul, 13(1), 26–33.

Sarafino, E. P.(2006). Health Psychology.(Terjemahan). Jakarta. Gramedia.

Sarastika, Pradipta. (2014). Stop Minder & Grogi. Yogyakarta: Araska.

Sari, A. F. (2022). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Self-Confidence pada Remaja Dalam Mengikuti Pelajaran Di Madrasah Aliyah Alkhoirot Pagelaran Kabupaten Malang. Skripsi: UIN Maulana Malik Ibrahim. https://doi.org/10.32668/jkep.v6i2.761

Sestiani, R. A., & Muhid, A. (2022). Pentingnya Dukungan Sosial Terhadap Kepercayaan Diri Penyintas Bullying: Literature Review. Jurnal Tematik, 3(2), 245–251.

Smet. (1994). Psikologi Kesehatan. Jakarta: PT. Gramedia Widia Sarana Indonesia.

Stephen P. Robbins. 1994. Teori Organisasi. Struktur, Desain & Aplikasi. Arcan: Jakarta.

Sugiyono.2019. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sumarsan. (2021). Pengaruh Pajak Restoran Dan Pajak Hotel Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kota Padangsidempuan Periode 2018-2020. Jurnal Akuntansi.

Syahrum, & Salim. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif (p. Bandung : Cipustaka Media).

Tentama, F. (2015). Dukungan Sosial Dan Post-Traumatic Stress Disorder Pada Remaja Penyintas Gunung Merapi. Jurnal Psikologi Undip, 13(2), 133–138. https://doi.org/10.14710/jpu.13.2.133-138

Utari, W. & S. D. . (2022). Hubungan Antara Konsep Diri dan Dukungan Sosial terhadap Kepercayaan. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM0, 10, 1–12).

Downloads

Published

2024-12-26

How to Cite

Taqiyah Anasa Irsyah, & Zahro Varisna Rohmadani. (2024). The role of social support in improving self-confidence in adolescents who follow the organization of the qur’an rabbani companions. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 583–592. https://doi.org/10.51468/jpi.v6i2.722