Efektivitas dan Efisiensi Pembelajaran Bahasa Arab dengan Kitab Al Arabiyah Baina Yadaik di Kelas 1 Salafiyah Wustho Pondok Pesantren Islamic Centre Bin Baz

Authors

  • Muhammad Syafii Tampubolon

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v4i1.91

Keywords:

Learning, Language, Arab, Book

Abstract

In general, foreign language learning places great emphasis on the results achieved, especially learning Arabic. Regarding the achievement obtained from an effective and efficient learning process, it depends on whether the subject matter is systemized properly or not. Therefore, the learning process must be properly linked between the materials, media and methods used in learning the Arabic language.

Kitab Al Arabiyah Baina yadaik is divided into two types, the first is a study guide book for students and the second is a guide book for teachers. Arabic learning with the Al Arabiyah Baina yadaika book which is applied at the Islamic Center Bin Baz Islamic Boarding School class 1 Salafiyah wustho starting from the 2021 school year, globally, students who take Arabic in first grade Salafiyah wushto do not yet have sufficient Arabic language base, will but after one year the students followed the Arabic language using the Al Arabiyah Baina book, there was a pretty good improvement.

References

Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2020). Seni Mengelola Data: Penerapan Triangulasi Teknik, Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial. Jurnal Historis, 5(2), 146–150. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis/article/view/3432/pdf
Anwar, M. (2019). Konstruksi Kosubordinasi dalam Bahasa Indonesia (Persfektif Linguistik Fungsional). Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 8(1), 1. https://doi.org/10.26499/rnh.v8i1.947
Azhari, S. (2021). Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Di Lembaga Paud Meraje Gune. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 181–197. https://doi.org/10.21154/wisdom.v2i2.3312
Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komprehensif. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 56–71. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i1.2344
Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 2(1), 44. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i1.5442
Dwi Astuti, I., & Mulyatun, M. (2019). Efektivitas Penggunaan Multimedia Pembelajaran berbasis Multi Level Representasi (MLR) untuk meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Sistem Koloid Kelas XI MAN Kendal. Journal of Educational Chemistry (JEC), 1(2), 82. https://doi.org/10.21580/jec.2019.1.2.4357
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Fathurrahman, A., Sumardi, S., Yusuf, A. E., & Harijanto, S. (2019). Peningkatan Efektivtas Pembelajaran Melalui Peningkatan Kompetensi Pedagogik Dan Teamwork. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 843–850. https://doi.org/10.33751/jmp.v7i2.1334
Fitriah, P. I., Yulianto, B., & Asmarani, R. (2020). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Melalui Penerapan Metode Everyone Is A Teacher Here. Journal of Education Action Research, 4(4), 546. https://doi.org/10.23887/jear.v4i4.28925
Gazaly, M., Sapitri, Y., & Lamote, H. (2021). Pengembangan Bahan ajar (Modul) Biologi pada Materi Ekosistem di Kelas X SMA Negeri 1 Wawonii Tengah. KULIDAWA, 2(1), 1. https://doi.org/10.31332/kd.v2i1.2316
Hizbullah, N., & Mardiah, Z. (2015). Masalah Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah di Jakarta. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 2(3), 189. https://doi.org/10.36722/sh.v2i3.145
Hutabarat, N. M. P. (2019). Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Face Threatening Act of Different Ethnic Speakers in Communicative Events of School Context, 8(1), 104–115. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/24018
Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Learning Management System (Lms) Berbasis Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1), 13. https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180
Karjoko, L., Rosidah, Z. N., & Rahmi Handayani, I. G. A. K. (2020). Refleksi Paradigma Ilmu Pengetahuan Bagi Pembangunan Hukum Pengadaan Tanah. Bestuur, 7(2), 1. https://doi.org/10.20961/bestuur.v7i1.42694
Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441
Kholid, I. (2017). Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Asing. English Education: Jurnal Tadris Bahasa Inggris IAIN Raden Intan, 10(1), 61–71.
Luthfiah, A., Mukson, M., & Setiadi, A. (2017). ANALISIS EFISIENSI EKONOMI PENGGUNAAN FAKTOR-FAKTOR PRODUKSI PADA USAHATANI KETELA POHON DI KECAMATAN TLOGOWUNGU KABUPATEN PATI. Agrisocionomics: Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 1(2), 146. https://doi.org/10.14710/agrisocionomics.v1i2.1876
Makruf, I., & Anisatul Barokah. (2020). Peningkatan Mutu Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aktivitas Di Madrasah Ibtidaiyah. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 39–58. https://doi.org/10.14421/almahara.2020.061.03
Rahmah, M. A. (2018). Pendekatan Induktif-deduktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis pada Siswa SMP. Journal Ilmiah FKIP, 4(1), 15–37.
Safitri, S. I., Saraswati, D., & Wahyuni, E. N. (2021). Teori Gestalt (Meningkatkan Pembelajaran Melalui Proses Pemahaman). At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 23. https://doi.org/10.30736/atl.v5i1.450
Sari, M. S., & Zefri, M. (2019). Pengaruh Akuntabilitas, Pengetahuan, dan Pengalaman Pegawai Negeri Sipil Beserta Kelompok Masyarakat (Pokmas) Terhadap Kualitas Pengelolaan Dana Kelurahan Di Lingkungan Kecamatan Langkapura. Jurnal Ekonomi, 21(3), 308–315. https://ejournal.borobudur.ac.id/index.php/1/article/view/608/583
Syu’aib, K. (2017). Kurikulum Dalam Pendidikan Islam. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 15Azhari,(28), 68–74.
Warif, M. (2019). Kata Kunci: Strategi, Guru, Peserta Didik, Malas, Belajar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 33–40.

Downloads

Published

2022-06-23

How to Cite

Tampubolon, M. S. (2022). Efektivitas dan Efisiensi Pembelajaran Bahasa Arab dengan Kitab Al Arabiyah Baina Yadaik di Kelas 1 Salafiyah Wustho Pondok Pesantren Islamic Centre Bin Baz. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 98–107. https://doi.org/10.51468/jpi.v4i1.91