An Islamic Religious Education-Based Manners Program in Phase C Public Elementary Schools

Authors

  • Muhammad Ma'sum Universitas Ibn Khaldun
  • Akhmad Alim Ibn Khaldun University, Indonesia
  • Nesia Andriana Ibn Khaldun University, Indonesia,
  • Stefan Th. Gries Santa Barbara Department of Linguistik, University of California

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v7i2.1241

Keywords:

Program, Etiquette Habituation, Islamic Religious Education

Abstract

Many students still have problems with manners and etiquette, both in their attitudes and behaviour in everyday life. The study aims to develop a manners habit formation programme based on Islamic education at Fase C Public Primary School. The study uses the ADDIE research and development (R&D) approach. The research subjects were teachers, Phase C students, and parents of students. The research findings indicate that the Islamic education-based manners training programme at Phase C Public Elementary School is feasible and practical. The implementation of the manners training programme has a positive impact on improving students' manners.

References

Afandi, M.M., Yunusi, M.Y.M. (2025). Implementasi Program Pembiasaan Keagamaan dalam Membentuk Pendidikan Karakter Religius Siswa di SDN Pekarungan Sukodono Sidoarjo. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 8(1), 1016-1021, https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp

Al-Attas. (2016). Konsep Pendidikan Dalam Islam. Bandung: Mizan.

Al-Bantani, S.N. (2016). Maraqi Al-‘Ubudiyyah, Kitab Tuntunan Adab dan Tahapan Untuk Mencapai Kesempurnaan Ibadah. Jakarta: Wali Pustaka.

Al-Basri, A. al-Fisma‟il ibn Umar ibn K. al-Q. (1999). Tafsir al-Qur’an al-’Adzim Dar Tayyibah Linashr.

Alwi, I.M., Khozin, Nurhakim, M. (2024). Internalisasi Pendidikan Berbasis Adab di Madrasah Ibtidaiyah. ELSE (Elementary School Education Journal), 8(2), 511-520, https://dx.doi.org/10.30 651/else.v8i2.21005.

Amin, M. (2022). Implementasi Program Pembiasaan dan Keteladanan Pada Era New Normal dalam Membentuk Akhlak Siswa MTs Miftahul Huda, Tayu, Pati. Jurnal El-Tarbawi, 15(1), 127-154, doi: https://doi.org/10.20885/tarbawi.

Aminah, N. & Haq, I. (2024). Strategi Pengembangan Modul Pembelajaran Adab Islami Berbasis Teknologi. Tomacca: Jurnal Pendidikan Islam, 1(01), (https://ejurnal.iainpare.ac.id/index.php/tomacca/article/download/10739/2315/)

Anwar, S. (2023). Membangun Karakter Mahasiswa Berbasis Pendidikan Islam di Indonesia. Fikrah: Journal of Islamic Education, 7(2), 209-220.

Arifin, Z. (2019). Ilmu Pendidikan Islam Tinjauan Teoretis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Armai, A. (2018). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Pers.

Asari, H. (2018). Etika Akademis dalam Islam: Studi tentang Kitab Tazkirat al-Sami’ wa al-Mutakallim Karya Ibn Jama’ah. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Azizah, N.N., Rahman, R. (2023). Pelaksanaan Metode Pembiasaan dalam Pendidikan Agama Islam Untuk Meningkatkan Karakter Religius Peserta Didik di SMP Negeri 7 Padang. Anwarul: Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 3(6), 1262-1272, https://doi.org/10.58578/anwarul.v3i6.1659.

Budianto, N. (2018). Komponen Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI) (Antara Teori dan Praktek). Jurnal Falasifa, 9(2), 151-164.

Cahyani, A., Masyithoh, S. (2023). Kontribusi Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar di Era Revolusi Industri 4.0. Ar-Rabwah: Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(01), 61-72, https://jurnal.staiskutim.ac.id/index.php/al-rabwah.

Daradjat, Z. (2015). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Fadillah, M. & Khorida, L.M. (2018). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Konsep dan Aplikasinya dalam PAUD. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Fathurrohman, Haryono, F., Alam, D.R.M. (2024). Implementation of Habituation in Islamic Religious Education Learning in the Formation of Religious Character. International Conference on Actual Islamic Studies (ICAIS), 3(1), 823-834, https://prosiding.icaisunismuh.org/index.php/3rd.

Fazry, Z.L., Rozie, F., Palenewen, E., Pertiwi, A.D. (2025). Program Pembelajaran Adab Sebagai Penguatan Nilai Agama dan Moral. Aulad: Journal on Early Chilhood, 8(1), 345-353, doi: https://doi.org/10.31004/aulad.v8i1.992.

Fitriana, D., Basri, H., Hadiana, E. (2020). Hakikat Dasar Pendidikan Islam. 7(2), 143–150. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v7i2.1322.

Fitri, M. dan Na’imah. (2020). Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Moral Pada Anak. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).

Hanafi. (2017). Urgensi Pendidikan Adab Dalam Islam. Jurnal Kajian Keislaman, 4(1).

Hastuti, L. (2023). Pembiasaan Adab Islami Siswa di SDIT Cordova 2 Panongan Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(08), 797-803, https://doi.org/10.59141/japendi.v4i8.2171.

Hawi, A. (2018). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Press.

Himmah, R.H., Jauhari, I.B., Asror, A. (2023). Adab Sebagai Aktualisasi Ilmu dalam Perspektif Islam. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi, dan Pemikiran Hukum Islam, XIV(2), 56-76, https://doi.org/10.30739/darussalam.v14i2.1837.

https://guru.kemdikbud.go.id/kurikulum/referensi-penerapan/capaian-pembelajaran/sd-sma/pendidikan-agama-islam-dan-budi-pekerti/fase-c/

Idi, A. (2016). Pengembangan Kurikulum Teori & Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.

Iqbal, A.M. (2015). Pemikiran Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jariah, A. (2022). Pengembangan Buku Komik Manajemen Adab Pada Anak Usia Dini di Rumah Belajar Kita (Rakit). Laporan Akhir Program Manajemen Pendidikan Islam Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Julkarnain dan Tamam, A.M. (2022). Pembentukan Kepribadian Peserta Didik Melalui Program Bina Pribadi Islami di SMPIT Ummul Quro Bogor. Tawazaun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 27-42, doi: 10.32832/tawazun.v15i1.6354.

Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan Dasar dan Menengah Nomor 046/H/Kr/2025 Tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah Capaian Pembelajaran Untuk SD/MI, SMP/MTs, dan SMA/MA

Katni dan Laksana, S.D. (2020). Model Manajemen Pendidikan Adab Anak Usia Pendidikan Dasar di MIN Demangan Madiun Jawa Timur Indonesia. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 6(2), 117-129, https://doi.org/10.53627/jam.v6i2.3572)

Kustandi, C., Sucipto, B. (2018). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Lestari, D.A.P., Permata, S.D., Mashuri, A. (2023). Membangun Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembiasaan Tadarus Al-Quran. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 15(01), 67-82, doi: http://doi.org/10.32678/primary.v15i1. 8394.

Maragustam. (2016). Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta.

Mubin, M., Furqoh, M.A. (2023). Pelaksanaan Program Pembiasaan Keagamaan dalam Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 3(1), 78-88, http://journal.unugiri.ac.id/index.php/jurmia

Muhaimin, S., Suti’ah, Prabowo, S.L. (2019). Manajemen Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Mulyasa, E. (2018). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Mustofa, A., Nawawi, M.A., Shunhaji, A. (2024). Manajemen Pendidikan Adab Untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik Berbasis Al-Qur’an di SMP Islam Al Azhar 3 Bintaro. Biantika: Multidisciplinary Journal, 2(1), 395-408, https://blantika.publikasiku.id/.

Nata, A. (2017). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Parhan, A., Subagiya, B. (2024). Program Pembiasaan Mushofahah terhadap Guru untuk Meningkatkan Kualitas Adab Siswa MA Al-Hidayah Citaringgul. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 5(6), 665-676, doi: https://doi.org/10.32832/itjmie.v5i6.18032.

Permady, D.A., Taufik, H.N., Mardiana, D. (2023). Pendidikan Adab dalma Membentuk Akhlak Siswa: Studi di Madrasah Aliyah (MA) Bilingual Batu Jawa Timur. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(6), 2258-2267, https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Ramayulis. (2016). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Rosyadi, K. (2019). Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sakova, L.H., Fikra, H., Mulyana, Jati, S.R.W. (2022). Adab dan Ilmu dalam Pandangan Islam: Studi Takhrij dan Syarah Hadis. Gunung Djati Conference Series, 8(2022).

Sari, R.N., Rohmah, N. (2024). Pengembangan Budaya Religius Siswa: Kegiatan Pembiasaan dan Program Pengembangan Khusus. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2), 169-184, doi: https://doi.org/10.58518/darajat.v7i2.3170.

Siregar, Y.K., Kustati, M., Amelia, R., Gusmirawati. (2024). Pendampingan Penguatan Karakter Peserta Didik Melalui Program Adab Menggunakan Metode Pembiasaan di Sekolah Dasar Islam Al Azhar 32 Padang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(1), 126-131, doi: https://doi.org/10.62017/jpmi.

Siswanto. (2019). Pendidikan Islam dalam Dialektika Perubahan. Pena Salsabila.

Sodikin, U., Sa'diyah, M., Samsuddin, Iskandar. (2024). Nilai-nilai Islami dalam Manajemen Mutu Terpadu (MMT) Pendidikan Berbasis Perilaku. Cons-iedu: Islamic Guidance and Counseling Journal, 04(02), doi: https://doi.org/10.51192/cons.v4i2.1458.

Soemanto, W. (2016). Psikologi Pendidikan Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Subagiya, B. (2023). Eksplorasi Penelitian Pendidikan Agama Islam Melalui Kajian Literatur: Pemahaman Konseptual dan Aplikasi Praktis. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 304-318, doi: https://doi.org/10.32832/tadibuna.v12i3.13829.

Sugiono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N.S. (2017). Pengembangan Kurikulum Teori & Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya

Suryati, Tamam, A.M., Supraha, W. (2024). Pendidikan Perilaku Untuk Anak Sekolah Dasar. Academy of Education Journal, 15(1), 642-647.

Suwarni dan Makruf, M. (2023). Implementasi Program Pembiasaan Terstruktur Berbasis Karakter Islami di MTs Negeri 3 Wonogiri. Jurnal Syntax Transformation, 4(3), 16-27, doi: https://doi.org/10.46799/jst.v4i3.701.

Suyudi. (2018). Filsafat Pendidikan Islam: Kajian Filosofis dan Pemikiran Pendidikan Islam. Yogyakarta: Belukar.

Syafri, U.A., Bawazier, F.A., Tamam, A.M., Mujahidin, E. (2022). Inovasi Program Penguatan Pendidikan Karakter Religius Berbasis Profil Pelajar Pancasila di SMP Al-Kahfi. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(4), 574-588, doi: 10.32832/tadibuna.v11i4.8410, https://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/TADIBUNA/.

Syah, M. (2019). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syarif, H. (2016), Pengembangan Kurikulum. Surabaya: Bina Ilmu.

Tamam, A. M. (2017). Islamic Wordview Paradigma Intelektual Muslim. Jakarta: Spirit Media.

Tafsir, A. (2017). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Umar, B. (2015). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Amzah.

Widoyoko, E.P. (2015). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wiyani, N.A. (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Total Quality Management: Konsep & Aplikasi di Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Zia, D.L.K., Dzofiroh, A., Aini, R.N., Siswoyo, A.A. (2024). Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada Program Pembiasaan di SDN Tlanakan 1 Pamekasan Madura. Jupensal, 1(4), 648-657, (https://journalwbl.com/index.php/jupensal/article)

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

Ma’sum, M., Alim, A., Andriana, N., & Gries, S. T. (2025). An Islamic Religious Education-Based Manners Program in Phase C Public Elementary Schools. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 955–966. https://doi.org/10.51468/jpi.v7i2.1241