Planning for educators and educational staff in character-based islamic schools at SMA Cahaya Rancamaya Islamic Boarding School Bogor
DOI:
https://doi.org/10.51468/jpi.v7i1.824Keywords:
Educator, Educational Staff, islamic, school, PlanningAbstract
The study employed a qualitative method with purposive sampling to determine data sources. This approach was used to analyze the planning, recruitment, placement, training, and evaluation processes of educators and staff at SMA Cahaya Rancamaya Bogor, a school integrating three curricula (Islamic, national, and Cambridge). Needs analysis, job analysis, workload analysis, and task specifications revealed that the school requires educators such as Qur'an teachers, homeroom teachers, subject teachers, and English and Arabic teachers. The support staff comprises administrative personnel, operators, janitors, and security staff.
The recruitment process involves a rigorous selection procedure, including administrative, skill, and interview tests, as well as the Academy of Future Teachers (AFT) program in collaboration with Eduversal. Placement is based on competency and experience, while training is structured, covering technical skills, teaching methods, and spiritual development. Performance evaluation includes reward systems to enhance motivation and a tiered punishment process for rule violations.The criteria for educators and staff are designed to align with the school’s vision of becoming an independent, excellent, modern, and dynamic Islamic institution. This comprehensive process aims to create competent and exemplary personnel to support learning and student development.
References
Setiyati, S. (2014). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, motivasi Kerja, dan budaya sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(2), 200-206.
Hendri, E. (2010). Guru berkualitas: profesional dan cerdas emosi. Jurnal saung guru, 1(2), 1.
Fahdini, R., Mulyadi, E., Suhandani, D., & Julia, J. (2014). Identifikasi Kompetensi Guru sebagai Cerminan Profesionalisme Tenaga Pendidik di Kabupaten Sumedang. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 33-42
Bachtiar, M. Y. (2016). Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Publikasi Pendidikan, 6(3).
Undang-undang sisdiknas No 20 tahun 2003 pasal 1 ayat (5)
Muniroh, J., & Muhyadi, M. (2017). Manajemen pendidik dan tenaga kependidikan di Madrasah Aliyah Negeri Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan,5(2),161. https://doi.org/10.21831/amp.v5i2.8050
Mukhlisoh, Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan di Madrasah Tsanawiyah Sunan Kalijaga Siwuluh, 2018. http://jurnalkependidikan.iainpurwokerto.ac.id
Arianto, A., Aziza, A., Ningrum, Y. S., & Wijaya, C. (2019). Perencanaan Tenaga Pendidik dan Kependidikan di SD Panca Budi Medan. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kependidikan,4 (1), 44–52.
Burhanuddin, Afid. 2014. “Pengelolaan, Pengadaan dan Perencanaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan.” Afidburhanuddin.wordpress.com.
Suryati, 2018, Perencanaan pendidik dan tenaga kependidikan dalam mentoring adab di SDIT al Ma’mur bogor. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 4,2(December 2023).
Lorensius Amon, dkk. Tugas dan Fungsi Manajemen Pendidik dan Tenaga kependidikan.(Jurnal Kateketik Pastorak, V 5, 2021), h. 5
Shohiburriyadh,dkk (2024). Perencanaan Sumber Daya Pendidik dan Tenaga Kependidikan di SDN Tempurejo 01 Kabupaten Jember." Jurnal Citra Pendidikan (JCP), 4(4), 2139-2147
Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan. (2020). Rencana Strategis Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Tahun 2020-2024.
Putri, A. D., & Syakroni. (2024). "Optimalisasi Administrasi Tenaga Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan." Jurnal Dewantara, 3(4), 135-142.
Masitha, H. F., & Balqis, N. D. R. (2024). Implementasi Manajemen Tenaga Pendidik dan Kependidikan dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Akademik dan Non Akademik. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(3), 1-11.
Nurlinda & Mustami. (2020). Implementasi Manajemen Tenaga Pendidik dan Kependidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Riset dan Sains Pendidikan, 1(1), 1-10.
Hoiri, A. (2023). Peran Tenaga Kependidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 161–174.
Sutiawan, S., & Fauzan, A. (2021).Pengembangan Sumber Daya Manusia di Sekolah Alam Lampung. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 215–240.
Darmadi, H. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161–174.
Fadhli, M. (2017). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 215–240.
Salsabila, A. M., Diningrum, I. J. A., & Iskarim, M. (2024). Manajemen Tenaga Pendidik dan Kependidikan. AL-MIKRAJ: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 4(2), 1118–1127.
Rahmawati, L., Juariah, & Wahdah, S. (2020). "Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran." Al-Aulia: Jurnal Pendidikan dan Kajian Keislaman, 8(1), 45–60.
Sudrajat, A. R., & Latifa, S. (2020). Perencanaan Tenaga Kependidikan. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam dan Humaniora, 4(2), 268–277.
Hasan, M. (2020). Pengembangan Sikap Profesional Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(1), 107–124.
Astuti, P., & Jailani, J. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 12(1), 45–56.
Gumrowi, G. (2020). Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 74–85.