KONSEP PENDIDIKAN KELUARGA PERSPEKTIF PURITAN TEOLOGIS

Authors

  • Hafidz
  • Inka Dinda Thiara Qurrotunnisa
  • Nurmashinta Fadhilah

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v2i2.42

Keywords:

Keluarga; Pendidikan; Puritan Teologis; Family; Education; Theological Puritans

Abstract

 Makalah ini menjelaskan konsep pendidikan orang tua dalam keluarga dalam sudut pandang kaum puritan teologis. Dari kajian literatur diketahui bahwa lingkungan keluarga menjadi tempat yang pertama dan utama orangtua memberikan pendidikan dan anggota keluarga menerima pendidikan, disini terjadi proses take and give. Ayah dan ibu dalam keluarga menjadi  pendidik pertama dalam proses perkembangan kehidupan anak. Orang tua tidak sekedar membangun silaturahmi dan  melakukan berbagai tujuan berkeluarga untuk reproduksi, meneruskan keturunan, dan menjalin kasih sayang. Akan tetapi, tugas utama keluarga adalah menciptakan bangunan dan suasana proses pendidikan  keluarga sehingga  melahirkan generasi yang cerdas dan berakhlak mulia sebagai pijakan yang  kokoh dalam  menapaki kehidupan dan perjalanan anak manusia. Kenyataan tersebut ditopang temuan teori-teori yang mendukung pentingnya pendidikan keluarga sebagai dasar pertama pendidikan anak-anak. Pada sisi ini kaum puritan teologis mempunyai konsep pendidikan keluarga yang berbeda dari pendidikan mainstream yang ada saat ini. Disinilah fokus penelitian ini akan diarahakan.

References

This paper describes the concept of parental education in the family from the point of view of theological puritans. From the literature review it is known that the family environment is the first and foremost place where parents provide education and family members receive education, here the take and give process occurs. Fathers and mothers in the family become the first educators in the development process of the child's life. Parents do not just build friendship and carry out various family goals for reproduction, continuing offspring, and building affection. However, the main task of the family is to create a building and atmosphere for the family education process so as to give birth to a generation that is intelligent and has noble character as a solid foundation in treading the life and journey of human children. This fact is supported by the findings of theories that support the importance of family education as the first basis for children's education. On this side theological puritans have a concept of family education that is different from the existing mainstream education. This is where the focus of this research will be directed.

Downloads

Published

2021-01-13

How to Cite

Hafidz, Inka Dinda Thiara Qurrotunnisa, & Nurmashinta Fadhilah. (2021). KONSEP PENDIDIKAN KELUARGA PERSPEKTIF PURITAN TEOLOGIS. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2 Desember), 164–172. https://doi.org/10.51468/jpi.v2i2.42

Most read articles by the same author(s)