Implementation of curriculum development in islamic religious education at al islam mranggen elementary madrasah, sukoharjo regency, central java

Authors

  • Alfian Eko Rochmawan Institut Islam Mambaul Ulum Surakarta, Indonesia
  • Nur Hidayah Islamic Institute Mamba'ul 'Ulum Surakarta,Indonesia
  • Latifah Khoirul Hasanah Islamic Institute Mamba'ul 'Ulum Surakarta, Indonesia
  • Ngatmin Abbas Islamic institute Mamba'ul 'Ulum Surakarta, Indonesia
  • Muh. Hasbi Khilal Zuhri Al Iman University Hadramaut, Yemen

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v6i1.521

Keywords:

Curriculum, Development, . Islamic Education Learning, Implementation, madrasah

Abstract

This study examines the implementation of curriculum development in Islamic religious education at Al Islam Mranggen Elementary Madrasah in Sukoharjo Regency, Central Java. Utilizing a qualitative approach, data collection methods include interviews, observations, and document analysis. The findings reveal that the madrasah adheres to curriculum guidelines from the Ministry of Religious Affairs, integrating Islamic teachings into various subjects. Despite efforts to cultivate a religious atmosphere, challenges such as limited resources and parental involvement hinder effective implementation. In conclusion, the study sheds light on curriculum development in Islamic education, emphasizing the need to align curriculum goals with broader educational objectives.

References

Abbas, N., & Khoir, M. A. J. A. T. J. P. I. (2023). Implementasi metode keteladanan guru dalam pembelajaran pendidikan agama islam di SMP Negeri 2 Gemolong. 5(3 Juni), 208-219.

Abbas, N., & Nuriana, M. A. J. L. J. S. I. d. S. (2023). METODE KETELADANAN GURU TERHADAP KECERDASAN MURID. 4(1), 26-38.

Anam, S., Nashihin, H., Taufik, A., Sitompul, H. S., Manik, Y. M., Arsid, I., . . . Luturmas, Y. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D): Global Eksekutif Teknologi.

Aslan, A., & Suhari, S. J. R. P., Pontianak. (2018). Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam.

Aziz, A. J. J. M. F. J. P. d. S. I. (2020). Kesalehan Sosial dalam Bermasyarakat Islam Modern. 11(1), 54-70.

Baharun, H., & Adhimiy, S. J. C. J. K. D. K. (2018). Curriculum development through creative lesson plan. 16(1), 41-62.

Darman, R. A. (2021). Telaah Kurikulum: Guepedia.

Fitrianto, I., Hamid, R., & Mulalic, A. (2023). The effectiveness of the learning strategy" think, talk, write" and snowball for improving learning achievement in lessons insya'at Islamic Boarding School Arisalah. International Journal of Post Axial: Futuristic Teaching and Learning, 13-22.

Fitrianto, I., & Aimmah, S. (2023). Tathwir al-Wasail al-Ta'limiyah fi Ta'lim al-Qashr Muassasan'ala Barnamaj Sketchware. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 14(1), 732-740.

Gunawan, H. (2022). Pendidikan karakter: Konsep dan implementasi (Vol. 1): Cv. Alfabeta.

Gunawan, H. J. B. P. R. R. (2014). Pendidikan Islam kajian teoritis dan pemikiran tokoh. 16, 36.

Hanafi, H. (2018). Ilmu Pendidikan Islam: Deepublish.

Hutahaean, B. (2021). Pengembangan Model Evaluasi Kurikulum Multidimensi untuk Kurikulum Berbasis Kompetensi: Penerbit NEM.

Juliansah, J. (2021). PEMIKIRAN ZAKIAH DARADJAT TENTANG METODE PENDIDIKAN ISLAM. UIN RADEN INTAN LAMPUNG,

Khoiriyah, I. K., Roziqin, M. M., & Ulfa, W. K. J. Q. (2020). Pengembangan Kurikulum Pesantren dan Madrasah; Komponen, Aspek dan Pendekatan. 3(1), 25-46.

Lazwardi, D. J. A.-I. J. K. I. (2017). Manajemen kurikulum sebagai pengembangan tujuan pendidikan. 7(1), 119-125.

Marzuki, B. J. H. J. S. I. (2008). Falsafah Kurikulum Dalam Pendidikan Islam. 5(1), 23-36.

Mashadi, I. J. J. J. I. P. d. K. (2022). Pendidikan dan pengetahuan hidup bersih dan sehat dalam perspektif islam. 2(1), 11-21.

MRANGGEN, I. PROGRAM PASCA SARJANA INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI SURAKARTA.

Nasional, D. P. J. D., Jakarta. (2003). Kurikulum berbasis kompetensi.

Nasir, M., & Rijal, M. K. (2020). Manajemen Kurikulum Pendidikan Islam. In: CV. Bo'Kampong Publishing (BKP) Loa Janan Ilir Samarinda.

Novriantoni, F., & Dewi, D. E. C. J. I. J. O. S. S. R. (2024). Desain Pengembangan Kurikulum PAI Pada MI dalam Menghadapi Era Milenial. 4(1), 8415-8428.

Nurlaeli, A. J. W. K. I. P. (2020). Inovasi pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam pada madrasah dalam menghadapi era milenial. 4(01).

Riswanto, A., Joko, J., Boari, Y., Taufik, M. Z., Irianto, I., Farid, A., . . . Karuru, P. (2023). METODOLOGI PENELITIAN ILMIAH: Panduan Praktis Untuk Penelitian Berkualitas: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Sahlan, A. (2010). Mewujudkan budaya religius di sekolah: upaya mengembangkan PAI dari teori ke aksi: UIN-Maliki Press.

Sahlan, A. J. e.-h. (2012). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam (kajian penerapan pendidikan karakter di lembaga pendidikan Islam). (2).

Saputra, M., Na’im, Z., Nugroho, P., Maula, I., Budianingsih, Y., Hadiningrum, L. P., & Ahyar, D. B. (2022). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Sarosa, S. (2021). Analisis data penelitian kualitatif: Pt Kanisius.

Soleman, N. J. F. J. K. P. d. K. (2020). Dinamika perkembangan kurikulum di Indonesia. 12(1), 1-14.

Solihin, R. (2021). Akidah Akhlak Dalam Perspektif Pembelajaran Di Madrasah Ibtidaiyah: Penerbit Adab.

Subhi, T. A. J. Q. (2016). Konsep Dasar, Komponen dan Filosofi Kurikulum PAI. 3(01), 117-134.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Sukino, S. J. T. J. K. M. P. (2017). Pengembangan Kurikulum Madrasah di Daerah Transisi. 3(01), 24-42.

Suryadi, R. A. (2018). Ilmu Pendidikan Islam: Deepublish.

Triwiyanto, T. (2022). Manajemen kurikulum dan pembelajaran: Bumi Aksara.

Umam, C. (2020). Inovasi Pendidikan Islam: Strategi dan Metode Pembelajaran PAI di Sekolah Umum: CV. Dotplus Publisher.

Downloads

Published

2024-05-28

How to Cite

Rochmawan, A. E., Nur Hidayah, Latifah Khoirul Hasanah, Ngatmin Abbas, & Muh. Hasbi Khilal Zuhri. (2024). Implementation of curriculum development in islamic religious education at al islam mranggen elementary madrasah, sukoharjo regency, central java. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 10–18. https://doi.org/10.51468/jpi.v6i1.521