Strategi Deradikalisasi pada Anak Usia Dini Berbasis Pendidikan Ahlussunah Waljamaah

  • Ari Masrokhah
  • Yenny Aulia Rachman
  • Triana Hermawati

Abstract

The purpose of this study was to determine the importance of implementing a deradicalization strategy in PAUD ELPIST Temanggung and to describe the implementation of a deradicalization strategy based on ahlus sunnah wa al-jama'ah education in PAUD ELPIST Temanggung. This study discusses the education of ahlus sunnah wa al-jama'ah which is used as a deradicalization strategy. This research focuses on habituation to children by instilling the value of ahlus sunnah wa al-jama'ah, which is carried out every day. This research is a qualitative research with the object of deradicalization strategy based on ahlus sunnah wa al-jama'ah education. Data was collected by means of interviews, observations and documentation conducted at PAUD ELPIST Temanggung. In this study, researchers used field research (field research). Then the collected data will be analyzed using in-depth analysis of a content in the form of documented information.

References

Aisyah, Siti. DKK. 2012. Perkembangan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.
Aqil, Said S. 2006. Tasawuf Sebagai Kritik Sosial Mengedepankan Islam Sebagai Inispirasi Bukan Aspirasi. Bandung: PT Mizan Pustaka.
Ari Dwipayana, “Pendidikan Umat: Dari Pluralisme Ke Multikulturalisme,” dalam Majalah Gema Duta Wacana Tahun 2003. hlm. 54.
Aulia, Yenny R. DKK. 2018. Panduan Kurikulum Ke-NU-An PAUD ELPIST. Temanggung : CV Pilar Nusantara.
Aziz, Abd A. 2019. Pendidikan Agama Islam Dalam Perspeltif Multikulturalisme. Jakarta: PT Saadah Cipta Mandiri
Emna Laisa, “Islam dan Radikalisme”, Jurnal Islamuna Volume 1 Nomor 1, (Juni, 2014), hlm. 3.
Hafidz & Nashihin, H. (2021). Implementasi Total Quality Mangement (TQM) di Madrasah Ibtidaiyah Darul Huda Yogyakarta. As-Sibyan, 3(2), 37–50. https://doi.org/10.52484/as_sibyan.v3i2.189
Muhadjir, Neong. 1998. Metodologi Penelitian Kualitatif : Pendekatan Positivistic, Rasionalistik, Phenomenologik, dan Realism Metaphisik Telaah Studi Teks dan Penelitian Agama. Yogyakarta: Rake Serasin.
Mulyana, Deby. 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Rosda Karya.
Mulyasa, E. 2014. Managemen PAUD. Bandung: Rosda.
Mursyid, Imam. 2014. Buku Mata Pelajaran Ke-Nu-An Ahlussunah Waljamaah Ma/Sma/Smk Kelas Xi. Semarang : PW LP Ma’arif NU.
Najib, Misbachun. 2014. Skripsi Nilai – Nilai Pendidikan Islam Dalam Film Tanda Tanya Karya Hanung Bramantyo. Temanggung : STAINU Temanggung.
Nashihin, H., & Saifuddin, K. (2017). Pendidikan Akhlak Kontekstual. CV. Pilar Nusantara. https://books.google.co.id/books?id=UBWiDwAAQBAJ
Nasihin, H., & Puteri Anggita Dewi. (2019). Tradisi Islam Nusantara Perspektif Pendidikan Multikultural. Islam Nusantara, 03(02), 417–438. https://jurnalnu.com/index.php/as/article/view/135
Nashihin, H., & Saifuddin, K. (2017). Pendidikan Akhlak Kontekstual. CV. Pilar Nusantara. https://books.google.co.id/books?id=UBWiDwAAQBAJ
Pranoto, Riana. 2020. Deradikalisasi: Apa Yang Harus Dilakukan Remaja?. Yogyakarta: Arruz Media.
Shofiyah, “Deradikalisasi Berbasis Keluarga,” Jurnal Institut Agama Islam Tarbiyatut Tolabah Lamongan Tahun 2019.
Sugiyono. 2009. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Suryadi dan Maulidiya Ulfah. 2013. Konsep Dasar Paud. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Thoriq, Sulton F. 2019. Relevansi Pendidikan Multikultural terhadap Deradikalisasi dalam Perspektif Pendidikan Islam. Ponorogo: IAIN Ponorogo.
Wibowo, Agus. 2012. Pendidikan Karakter Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Published
2022-06-23
How to Cite
Ari Masrokhah, Yenny Aulia Rachman, & Triana Hermawati. (2022). Strategi Deradikalisasi pada Anak Usia Dini Berbasis Pendidikan Ahlussunah Waljamaah. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 64-69. https://doi.org/10.51468/jpi.v4i1.86