Preventing bullying through islamic educational values: A theoretical and practical perspective
DOI:
https://doi.org/10.51468/jpi.v5i1.956Keywords:
Education, Islamic Religion EducationAbstract
The phenomenon of bullying in educational environments is increasingly alarming due to its adverse effects on students' psychological and social development. This study aims to explore the role of Islamic Religious Education values in preventing bullying behavior through both theoretical and practical approaches. A descriptive qualitative method was employed, utilizing literature studies and contextual observations within school settings. The findings indicate that Islamic values such as compassion (rahmah), justice (‘adl), and brotherhood (ukhuwah) hold transformative potential in shaping student character and fostering a friendly school culture. The implementation of these values through teacher role models, curriculum integration, and experience-based approaches has proven effective in reducing bullying practices. Islamic Religious Education must be continually reinforced as a foundation for character education grounded in universal humanistic values.
This is an open-access article under the CC–BY-SA license.
References
Ahmad, A., Mansur, R., & Faisol, A. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Mencegah Perilaku Bullying (Studi Kasus di MTs Nurul Ulum Malang). Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 45–56.
Arumsari, D. (2017). Peran Guru dalam Mencegah Bullying melalui Program Psikoedukasi di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 10(2), 123–135.
Astifionita, R. V. (2024). Memahami Dampak Bullying pada Siswa Sekolah Menengah: Dampak Emosional, Psikologis, dan Akademis, serta Implikasi untuk Kebijakan dan Praktik Sekolah. Jurnal Pengabdian Plus62, 18(1).
Efianingrum, A. (2018). Membaca Realitas Bullying di Sekolah: Tinjauan Multiperspektif Sosiologi. Jurnal Dimensia, 7(2).
Fatimah, S., & Yusron, M. (2019). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Berbasis Nilai-Nilai Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(2), 115–130.
Hidayat, A., & Anisah, N. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Agama di Era Digital. Jurnal Pendidikan Karakter dan Kebangsaan, 5(1), 33–47.
Hidayat, A., & Lestari, R. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam untuk Pencegahan Bullying. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 50–68.
Hidayati, N. (2021). Metode Pembelajaran Islam Rahmatan Lil Alamin dalam Upaya Mengatasi Bullying di Sekolah Umum Bernafaskan Islam. Proceeding International Seminar on Islamic Education and Peace, 1, 89–102.
Lestari, D., & Huda, M. (2022). Pendekatan Restorative Justice Berbasis Nilai Islam untuk Menangani Kasus Bullying di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 88–102.
Lestari, W. S. (2016). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Bullying di Kalangan Peserta Didik. SOSIO DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 3(2), 147–157.
Maisah, S. (2020). Bullying dalam Perspektif Pendidikan Islam. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 147–163.
Mufidah, R., & Rahman, F. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Nilai Religius. Jurnal Pendidikan Nasional, 7(1), 55–71.
Muhopilah, P., & Tentama, F. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Bullying. Jurnal Psikologi Terapan dan Pendidikan, 1(2), 99–108.
Nugraha, M. Y., & Sirozi, M. (2025). Strategi Tindakan Kekerasan dan Bullying di Sekolah: Bentuk, Pelaku dan Pencegahannya. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 5(3).
Nugroho, S. (2020). Bentuk dan Dampak Perilaku Bullying terhadap Peserta Didik. Jurnal Kepemimpinan dan Kepengurusan Sekolah, 5(1).
Nurfadhilah, N., & Lestari, D. (2022). Tazkiyatun Nafs sebagai Upaya Pembinaan Akhlak Siswa dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 11(2), 90–105.
Nurhadi, A., & Susanto, R. (2019). Penerapan Nilai-Nilai Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peserta Didik sebagai Upaya Pencegahan Bullying di Madrasah Aliyah Negeri Kota Malang. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 45–58.
Prasetyo, A. B. E. (2011). Bullying di Sekolah dan Dampaknya bagi Masa Depan Anak. Jurnal Pendidikan Islam El-Tarbawi, IV.
Pratiwi, N., & Sugito, S. (2021). Pola Penanganan Guru dalam Menghadapi Bullying di PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3).
Rahman, F., & Fitriani, N. (2023). Strategi Guru sebagai Uswah Hasanah dalam Mencegah Perilaku Bullying di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam dan Pembelajaran, 10(1), 75–90.
Rahman, M., & Kusuma, I. (2021). Dampak Era Digital terhadap Proses Internalisasi Nilai Agama dalam Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 10(3), 102–116.
Ridho, A. (2019). Internalisasi Nilai Pendidikan Ukhuwah Islamiyah Menuju Perdamaian (Shulhu) dalam Masyarakat Multikultural Perspektif Pendidikan Islam. Ar-Raniry: International Journal of Islamic Studies, 6(2), 123–138.
Rifiani, D. (2023). Fenomena Bullying dan Upaya Preventif untuk Meminimalisir Ekses Psikologis Peserta Didik. Jurnal Cerdik, 2(2).
Rizqi, H. (2020). Dampak Psikologis Bullying pada Remaja. Jurnal Ilmiah Wiraraja, 5(1).
Santika, D. (2019). Hubungan Pendidikan Karakter dengan Pengurangan Perilaku Bullying di Sekolah. Jurnal Mandalika, 3(1).
Sari, R., & Anwar, S. (2021). Pendekatan Guru sebagai Pembimbing Moral dalam Mencegah Bullying di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45–62.
Sari, R., & Handayani, L. (2022). Peran Stakeholder dalam Revitalisasi Pendidikan Karakter Berbasis Agama. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(2), 120–134.
Sistiadi, J., & Fauzi, M. M. (2023). Relevansi Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Rahmatan Lil ‘Alamin dalam Kitab Adāb al-‘Ālim wa al-Muta’allim Karya KH. Hasyim Asy’ari dengan Kurikulum Merdeka. Journal Islamic Studies, 4(2), 60–80.
Suharnis, H., & Rustina, H. (2021). Penguatan Pendidikan Agama Islam Melalui Pendekatan Tradisi Lisan: Suatu Kajian Sosial Budaya. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2).
Suharto, T., & Amelia, S. (2023). Evaluasi Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 45–62.
Syahrani, A. (2020). Konsep Tazkiyatun Nafs dalam Pendidikan Islam: Menyucikan Jiwa untuk Membentuk Akhlak Mulia. Al-Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 34–49.
Wahyu, I., & Nur, A. (2022). Teori Pembelajaran Karakter dalam Islam untuk Membentuk Generasi Berakhlak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Islam, 15(3), 120–137.
Yuyarti. (2018). Mengatasi Bullying Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Kreatif, 9(1), 52–60.