Implementation of listening proficiency learning curriculum in madrasah aliyah islamic center bin Baz Yogyakarta

Authors

  • Muhammad Syafi'i Tampubolon Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta
  • Umar Saiful Haq Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.51468/jpi.v4i2.98

Keywords:

Listening Skill, Implementation Curriculum, Arabic Language, High School

Abstract

Listening and speaking skills are examples of active skills in Arabic. Students, ustadz, and mudir at Madrasah Aliyah Bin Baz learn many different kinds of language skills. Language skills can be divided into three levels of learning: elementary, intermediate, and advanced. This is a skill that students at Madrasah Aliyah Binbaz Yogyakarta should develop. The language proficiency category is influenced by the teacher's or Ustadz's curriculum. Students at Madrasah Aliyah Binbaz are taught listening or istima' skills such as part of speech, the process of learning listening skills, and the increase of students' 

References

Akid Jauhari Dosen Tetap UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Q. (2018). PEMBELAJARAN MAHARAH ISTIMA DI JURUSAN PBA UIN MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG (Vol. 3).

Alfaini, S., Nurilngin, S., Kunci, K., Daring, P., Group, W., Arab, B., & Hambatan, S. (2021). Problematika dan Solusi Pembelajaran Daring Bahasa Arab via WhatsApp Group. 2, 133–147. https://doi.org/10.30997/tjpba.v2i2.4242

Ali, D. S. N. (2020). Pengucapan Kosakata Bahasa Arab bagi Penutur Bahasa Sunda. Tarling : Journal of Language Education, 4(1), 95–122.

Aziza, L. F., Muliansyah, A., Fitk, P., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2020). KETERAMPILAN BERBAHASA ARAB DENGAN PENDEKATAN KOMPREHENSIF. 56(1).

Gunarti, T. T. (n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN MAHARAH ISTIMA’ PADA SISWA-SISWI MADRASAH IBTIDAIYAH.

Inovasi Penelitian, J., Destiani Putri Utami, O., Melliani, D., Niman Maolana, F., Marliyanti, F., Hidayat, A., & Sunan Gunung Djati Bandung, U. (2021). IKLIM ORGANISASI KELURAHAN DALAM PERSPEKTIF EKOLOGI. 1(12), 2735.

Jihada, I. I. (2019). TINJAUAN FONOLOGIS TERHADAP INTEGRASI PENGGUNAAN NAMA DIRI BAHASA ARAB DI INDONESIA. In Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan (Vol. 3, Issue 1).

Laili, M. (2020). Ketepatan Kontruksi Butir Pilihan Ganda Bahasa Arab. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 3(2), 111–124.

Pondok, P. P., Wahyudi, M., Khaidir, P. H., Nikmatul, S., Iim, R., Inayah, N., Autharina, H., Nahda, S., Hazrah, A., & Ibrahim, N. (2022). Pendampingan Pengurus Pondok dalam Menyusun Bahan Ajar Percakapan Bahasa Arab. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia), 2(1), 48–54. https://journal.amikveteran.ac.id/index.php/jpkmihttps://journal.amikveteran.ac.id/

Pratama, M. R., & Yunus, M. (2019). Sistem Deteksi Struktur Kalimat Bahasa Arab Menggunakan Algoritma Light Stemming. MATRIK : Jurnal Manajemen, Teknik Informatika Dan Rekayasa Komputer, 19(1), 109–118. https://doi.org/10.30812/matrik.v19i1.509

Rahmawati, N. (n.d.). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB: MENUJU HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS).

Razaq, A. R. (n.d.). Hajrah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Makassar.

Rizal, M., Abdurrahman, M., & Sopian, A. (2021). Sumber Landasan dalam Merumuskan kaidah-kaidah Nahwu dan Signifikansinya untuk Pembelajaran Bahasa Arab. DAYAH: Journal of Islamic Education, 4(2), 208. https://doi.org/10.22373/jie.v4i2.9443

Samin, S. M. (n.d.). Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan BAHAN AJAR MATRIKULASI PENDIDIKAN BAHASA ARAB.

Downloads

Published

2022-12-28

How to Cite

Muhammad Syafi'i Tampubolon, & Umar Saiful Haq. (2022). Implementation of listening proficiency learning curriculum in madrasah aliyah islamic center bin Baz Yogyakarta. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 246–257. https://doi.org/10.51468/jpi.v4i2.98