Digital media-based islamic religious education learning to develop students critical thinking skills in the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.51468/jpi.v6i1.492Keywords:
Digital Media, Critical Thinking, Elementary SchoolAbstract
Today, Islamic religious education faces great challenges with the presence of the technological era that exists in the midst of humans. Among the problems that occur today is that Islamic religious learning in elementary schools has not been maximized in an effort to improve the critical thinking skills of its students. This study seeks to explain various media innovations that can be used in religious learning to improve the critical thinking skills of students in elementary schools. This critical thinking ability is very important and so important in today's era of digital development. This study was reviewed using systematic literature review techniques. The data analysis technique used in this study is content analysis. The results of this study found that various forms of digital media that can be used and utilized in PAI learning in the digital era to improve the ability of critical thinking skills are visual, auditory, web, video, VisIDi-MIPAI, social media, skype, zoom, google, web based learning, digital comics, augment reality, canva, e-books, internet, and digital learning platforms on the internet.
References
Affandi, R. (2018). Tujuan Pendidikan Nasional Perspektif Al-Qur’an. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 16(3), 369–378. https://doi.org/10.24090/insania.v16i3.1599
Alghozi, A. A., Hanifah Salsabila, U., Sari, S. R., Astuti, R. T., & Sulistyowati, H. (2021). Penggunaan platform Padlet sebagai media pembelajaran daring pada perkuliahan teknologi pendidikan Islam di masa pandemi covid-19. Ejournal.Yasin-Alsys.Org, 1(1), 137–152. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/anwarul/article/view/52
Alhabsyi, F., & Hasanah, F. (2021). Pengembangan Sikap Spiritual Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Sdn 12 Palu. Scolae: Journal of Pedagogy, 4(1). https://doi.org/10.56488/scolae.v4i1.88
Anih, E. (2016). Modernisasi Pembelajaran Di Perguruan Tinggi Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikas. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 4(2), 185–196. http://journal.unsika.ac.id/index.php/judika
Aninda, D. H., & Istikomah. (2023). DESAIN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN INTERAKTIF PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS MACROMEDIA FLASH 8. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 381–396. https://doi.org/10.19109/pairf.v5i2
Ardhyantama, V. (2019). Pengembangan Media Flash Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Kelas Iv Sd Hangtuah Vi Surabaya. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1). https://doi.org/10.24929/alpen.v3i1.23
Arifin, N. F. (2023). Pendekatan Heutagogi untuk Mewujudkan Merdeka Belajar Pada Blended Learning Media Pembelajaran PAI di IAI Hasanuddin Pare. Prosiding Seminar Nasional Pendekatan Heutagogi Untuk Mewujudkan Merdeka Belajar Pada Blended Learning Media Pembelajaran PAI Di IAI Hasanuddin, 2, 147–160.
Azizah, A., Munawar, M., & Khasanah, I. (2022). Implementasi Pembelajaran Berbasis Steam Dalam Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kritis Anak Usia 5-6 Tahun Di Tkit Harapan Bunda Semarang. Wawasan Pendidikan, 2(2), 593–599. https://doi.org/10.26877/wp.v2i2.10059
Daulay, A. R., Halimah, S., & Anas, N. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi game quiz pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 744. https://doi.org/10.29210/1202323205
Dewi, E. G. A., Paramitha, A. I. I., Putri, I., & Januar, F. (2022). Pemanfaatan Platform Edpuzzle dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal I-Com: Indonesian Community Journal, 2(2), 113.
Dupni, D., & Rosadi, K. I. (2021). Sebagai sebuah sistemorganisasi, penyelenggaraan lembaga pendidikan Islam mestilah bisa mengaplikasikan manajemen berbasis mutu agar semakin baik dan dapat bersaing di tengah makin kompleksnya tekanan dari lembaga pendidikan lain serta arus era digital 4. JMPIS: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 180–192.
Fadriati, F., Muchlis, L., & BS, I. A. (2023). Model Pembelajaran PAI dengan Project Based Learning Berbasis ICT untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMA. Islamika, 5(1), 177–188. https://doi.org/10.36088/islamika.v5i1.2542
Farid, M., & Aziz, A. (2023). Penggunaan Media Teka Teki Silang ( TTS ) dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar Program Studi Pendidikan Agama Islam , Universitas Negeri Padang. 7, 23164–23169.
Farida, E. (2019). Media Pembelajaran Teknologi Digital untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar Siswa pada Abad-21. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2), 457–476.
Fauziah, I. (2021). Penguatan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Melalui Pembelajaran Alquran Hadits Di Madrasah Ibtidaiyah. JURNAL ILMIAH INNOVATIVE (Jurnal Pemikiran Dan Penelitian), , 8(1), 1.
Gunadi, R. P., Zulaikha, Z., Nugraha, F. R., & Aeni, A. N. (2023). Pengembangan Komik Ecopet (E-Comic Calon Pemimpin Teladan) sebagai Media dalam Mengenalkan Politik Islam pada Siswa Kelas VI SD. Fondatia, 7(2), 457–469. https://doi.org/10.36088/fondatia.v7i2.3453
Hafidz, & Alfino, A. (2023). Pemanfaatan Microsoft Powerpoint dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMK Negeri 6 Surakarta. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research Volume, 3, 6979–6986.
Hajri, M. F. (2023). Pendidikan Islam di Era Digital: Tantangan dan Peluang pada Abad 21. Al-Mikraj , 4(1), 33–41. https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/almikrajDOI:https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.3006
Hakim, L., Thohir, M., & Manzilah, F. D. (2023). Pembelajaran PAI Berbasis Media Information and Communication Technologies Dengan Model Contextual Teaching and Learning di MAN 1 Lamongan. An-Nizom, 8(2), 1–10.
Halimah, S. (2019). Desain pembelajaran berbasis Blended Learning di Perguruan Tinggi. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 3, 680–685.
Hariyadi, B., Astutik, Y., Chotimah, C., & Fatimatuzzahro. (2023). Kontribusi Penggunaan Literasi Digital Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Di SMK Pawiyatan Surabaya. Jurnal Keislaman, 6(2), 393–410. https://doi.org/https://doi.org/10.54298/jk.v6i2.3913 Abstract
Hartono, R. (2022). Penelitian Tindakan Kelas: Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Progressive of Cognitive and Ability, 1(2), 188–197. https://doi.org/10.56855/jpr.v1i2.71
Havizul. (2023). DESAIN MEDIA VisIDi-MIPAI UNTUK PEMBELAJARAN MATEMATIKA & PAI ( Media Visual Interaktif Digital Matematika & Pendidikan Agama Islam ). Al-‘Adad: Jurnal Tadris Matematika, 2(September), 1–15.
Istiqomah, D., Subandi, S., & Jatmiko, A. (2023). Pengaruh Media Al-Qur’an Tematik Digital Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas Xi Sman 1 Banjar Margo Tulang Bawang. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2), 1232–1240. https://doi.org/10.58258/jime.v9i2.5060
Kamaliya, A. F. (2023). Peran Guru PAI dalam Mengembangkan Karakter Siswa Melalui Literasi Digital di Era Pendidikan Abad 21. Prosiding The 3nd Annual Conference on Islamic Religious Education, 3, 1–13.
Khadafie, M. (2023). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM SISTEM PENDIDIKAN MERDEKA BELAJAR. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1), 72–83. https://doi.org/https://doi.org/10.52266/tadjid.v7i1.1757
Laksana, S. D. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Menghadapi Teknologi Pendidikan Abad 21. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 1(01), 14–22. https://doi.org/10.25217/jtep.v1i01.1289
Maharani, L., Khunafah, Faruq, U., & El-Yunusi, M. Y. M. (2023). TRANSFORMASI PENGEMBANGAN BAHAN AJAR PAI BERBASIS DIGITAL DAN VAK METHOD DALAM MENINGKATKAN KOGNITIF SISWA. Ta’dibuna: Jurnal Studi Dan Pendidikan Agama Islam, 6(1), 82–90. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30659/jpai.6.1.82-90
Masrura, I. F. (2023). PENERAPAN E-LEARNING DENGAN APLIKASI ZENIUS UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI MA NURUL HUDA SONGON. 1(1), 43–56.
Mubarok, M. S., Kurniasih, N., & Qomaruzzaman, B. (2023). Fasilitas Belajar, Teknologi Pendidikan, dan Penerapannya dalam Pembelajaran PAI: Menuju Pendidikan 4. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9287–9297. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i11.3165
Mutmainah, H., & Mufid, M. (2018). Upaya Guru Pai Dalam Peningkatan Kecerdasan Emosional Dan Spiritual Peserta Didik Di Sman 1 Bojonegoro. At-Tuhfah, 7(1), 80–95. https://doi.org/10.36840/jurnalstudikeislaman.v7i1.118
Muzakki, Sukino, & Wahab. (2023). At Turots : Jurnal Pendidikan Islam Strategi Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 168–177. https://doi.org/10.51468/jpi.v3i1.56
Nadia, S., & Waqfin, M. S. I. (2023). PROFESIONALISME GURU PAI BERBASIS DIGITALISASI PADA ERA SOSIETY 5.0 DI SMP NEGERI 2 MOJOAGUNG JOMBANG. ISLAMIKA : Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1409–1423. https://doi.org/https://doi.org/10.36088/islamika.v5i4.3781
Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140. https://doi.org/10.29210/022035jpgi0005
Nopa, P. G., Riyoko, E., & Sholeh, K. (2023). IMPLEMENTASI MEDIA DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN IPS ABAD 21 DI SD NEGERI 2 TANJUNG KUKUH OGAN KOMERING ULU TIMUR. Karmawibangga: Historical Studies Journal, 5(1), 36–50.
Nugraha, A. E. (2018). Relevansi Konsepsi Pendidikan Hamka Dengan Konsep Pendidikan Nilai Dalam Sistem Pendidikan Nasional . NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 196–215. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v2i2.160
Nuralizza, T., Arfiyanti, R., & Nuryanti, M. (2023). Respons Mahasiswa Terhadap Media Digital Sebagai Sumber Belajar Berpikir Kritis. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(2), 198–205. https://doi.org/https://doi.org/10.33603/deiksis.v10i2.198-205
Oktavia, P., & Khotimah, K. (2023). PENGEMBANGAN METODE PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA DIGITAL Pendidikan Agama Islam memiliki peran penting dalam membentuk karakter dan moralitas individu Muslim . Di era digital yang semakin berkembang pesat , pengembangan metode pembelajaran P. 02(05), 1–9.
Paraso, B. J. P., Marentek, A., & Rattu, J. A. (2022). KELEBIHAN DAN KEKURANGAN MENGGUNAKAN GOOGLE CLASSROOM: PENDAPAT MAHASISWA TERHADAP PLATFORM PEMBELAJARAN VIRTUAL DI ERA PANDEMI COVID-19. JURNAL ELEKTRONIK FAKULTAS SASTRA UNIVERSITAS SAM RATULANGI, 3(2), 45.
Priantini, D., Suarni, N., & Adnyana, I. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(2), 238.
Purnomo, E., & Loka, N. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Era Society 5.0. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 1–19.
Purwaningrum, S., & Iftitah, S. N. K. (2023). Penggunaan Media Advanced Puzzle dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran PAI di Sekolah Menengah Pertama. Allimna: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(01), 01–22. https://doi.org/10.30762/allimna.v2i01.955
Purwanto, A., & Risdianto, E. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Digital Matakuliah Geofisika Berbasis Platform LMS Moodle untuk Menunjang Implementasi Kurikulum MBKM. Jurnal Kumparan Fisika, 7(14), 7.
Qadafi, M. (2023). URGENSI WEB DALAM MENDUKUNG PROSES PEMBELAJARAN PENDIDIKAN. Jurnal Asy-Syukriyyah, 24, 92–105. https://doi.org/: https://doi.org/10.36769/asy.v24i1.293
Rafliyanto, M., & Mukhlis, F. (2023). Pengembangan Inovasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di Lembaga Pendidikan Formal. TARBIYATUNA: Kajian Pendidikan Islam, 7(1), 121–142.
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2082
Rahmadani, P. N., Arthur, R., & Maulana, A. (2023). Integrasi Konsep Literasi Vokasional untuk Mengembangkan Berpikir Kritis pada Siswa SMK : Sebuah Kajian Pustaka. 01(12), 817–826.
Ramadhan, M. R., Faizin, N., Fahmi, M. I. N., Hasanah, S. M., & Khoirunnisa, T. (2023). Penguatan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Melalui Media Interaktif Quartet Cardgame Terintegrasi Augmented Reality Pada Materi Sejarah Ilmuwan Muslim. Loyalitas Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, VI(2), 128–139.
Rosnaeni, R. (2021). Karakteristik dan Asesmen Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(5), 4341–4350. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1548
Saihu, S. (2020). Konsep Pembaharuan Pendidikan Islam Menurut Fazlurrahman. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 82–95. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.76
Santoso, B., Triono, M., & Zulkifli, Z. (2023). Tantangan Pendidikan Islam Menuju Era Society 5.0: Urgensi Pengembangan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(1), 54–61. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i1.2963
Sinulingga, N. N., Dalimunthe, A. Q., Ginting, M. O., & Area, U. M. (2023). INOVASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM An-Nur : Jurnal Studi Islam. 15(2), 271–286.
Sudiarta, W., Diputra, G., Nayun, W., & Sutanaya, I. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika Secara Daring Di Masa Pandemi Covid -19 Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Suluh Pendidikan, 19(1), 29–44.
Suherlan, N., Khuzaini, N., & Marhaeni, N. (2022). Deskripsi Kebutuhan Pembelajaran Daring Menggunakan Platform Gather Town Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 10(1), 89.
Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi Digital Abad 21 Bagi Mahasiswa PGSD: Apa, Mengapa, dan Bagaimana. Conference Series Journal, 1(1), 1–7. https://ejournal.upi.edu/index.php/crecs/article/view/14284
Sulistyaningsih, I., & Nugraha, J. (2022). The Analisis Penerimaan Pengguna Platform Pembelajaran Virtual Learning Unesa (Vinesa) Menggunakan Task Technology Fit (TTF) Dan Technology Acceptance Model (TAM) Di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(1), 109.
Syafitri, E., Armanto, D., & Rahmadani, E. (2021). AKSIOLOGI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS (Kajian Tentang Manfaat dari Kemampuan Berpikir Kritis). Journal of Science and Social Research, 4(3), 320. https://doi.org/10.54314/jssr.v4i3.682
Tohet, M. (2017). Pemikiran Pendidikan Islam Kh. Abdurrahman Wahid Dan Implikasinya Bagi Pengembangan Pendidikan Islam Di Indonesia. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 174–194. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.747
Ulfan, M., Hasan, M., & Sugiran. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA REVOLUSI DIGITAL. UNISAN JURNAL: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 02(07), 286–297.
Wahyudi, T. (2023). Membangun Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Era revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 20(1), 148–159. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v20i1.670
Warsita, B. (2017). Peran Dan Tantangan Profesi Pengembang Teknologi Pembelajaran Pada Pembelajaran Abad 21. Jurnal Kwangsan, 5(2), 14. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v5i2.42
Wibowo, A. (2019). Kesalehan Ritual Dan Kesalehan Sosial Siswa Muslim Sma Di Eks Karesidenan Surakarta. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, Dan Tradisi), 5(1), 29–43. https://doi.org/10.18784/smart.v5i1.743
Wijaya, A. (2023). Tiktok: Inovasi Media Digital Sebagai Alternatif Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Milenial. FAJAR Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 127–140. https://ejurnal.uij.ac.id/index.php/FAJ/article/view/2372%0Ahttps://ejurnal.uij.ac.id/index.php/FAJ/article/download/2372/1568
Wijaya, K. (2022). Upaya Sistem Zona Al-Qur’an Unida Gontor Dalam Menguatkan Kecerdasan Spiritual Mahasiswa. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 32–36. https://doi.org/https://doi.org/10.21776/ub.jcerdik.2022.002.01.05
Wijaya, K. (2023). Epistemologi islam sebagai worldview asas ilmu, iman, dan amal bagi seorang pendidik. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 286–296. https://doi.org/https://doi.org/10.51468/jpi.v5i3%20Juni.202
Wulandari, E., Suryanti, & Sudibyo, E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Inkuiri Berbantuan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Education and Development, 8(3), 101–105. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/1915
Yong, A., & Rudolph, J. (2022). ). A review of Quizizz–a gamified student response system. Journal of Applied Learning and Teaching, 5(1), 68.